در کنار مصالح معتبر و مصالح ملغی، مصالحی هم یافت میشوند که شارع نه بر الغایشان نقص گذاشته و نه بر اعتبارشان و در مورد آنها سکوت اختیار کرده است و این مصالح، همان مصالح مرسله در نزد اصولیون هستند. این مصالح، مصلحت هستند، بدین خاطر که جلبِ منفعت و دفعِ ضرر و مفسده میکنند، و مرسلهاند بدین دلیل که آنها را شارع معتبر یا ملغی ندانسته و به حال خود رها نموده است. پس بنابراین، این دسته از مصالح، در وقایعِ مسکوتٌ عنه بروز میکنند و نظیری که دارای حکم منصوص باشد، نیز ندارند تا این مصالحِ مسکوت را بر آنها قیاس کنیم، اما در آنها وصف مناسبی وجود دارد برای تشریع یک حکمِ معین که این حکم میتواند منفعتی را محقق سازد و یا مفسدهای را دفع کند، مانند مصلحتی که مقتضیِ جمعآوری قرآن، ایجادِ دیوانها، ضامن دانستنِ سازندگان و قصاص یک گروه به خاطر قتل یک نفر بود.
مقاله پیشنهادی
خیار(داشتن اختیار در معامله)
حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …