مسلمانانی که در کشورهای کفار زندگی می کنند چگونه روز اول رمضان را شروع کنند؟

مسلمانانی که در کشورهای کفار زندگی می کنند که رؤیت شرعی در آنجا محقق نمی شود چگونه روزه بگیرند؟

 

الحمدلله،

علامه ابن عثیمین رحمه الله در پاسخ این سوال می گوید:

« پاسخ این است که: برای این افراد اثبات هلال از طریق شرعی امکان پذیر است، اگر برایشان مشکلی نباشد برای رؤیت هلال به آسمان نگاه کنند، و اگر مشکلی وجود داشته باشد بر اساس رؤیت یکی از کشورهای اسلامی عمل نموده و روزه بگیرند.. و (چنانچه اختلاف مطالع را معتبر بدانیم) و بگوییم اگر مطالع کشورها مختلف باشند پس رؤیت هر کشوری جدا گانه معتبر است، و کشوری که این افراد در آن ساکن هستند مطلعش با مطلع کشوری که رؤیت در آن ثابت شده فرق بکند، در این صورت می گوییم: اینها به نزدیک ترین کشور اسلامی ملحق شده و روزه ی خود را با آن محاسبه بکنند و این بهترین کار ممکن است».

شیخ ابن عثیمین- کتاب الدعوه (۵ ) (۲/۱۵۲- ۱۵۶).

و یا اگر در کشوری که آنجا ساکن هستند، در آنجا مسلمانان هیئت شرعی یا مجلسی داشتند باید بر روئیت شرعی در اثبات ماه رمضان و شوال به آن هیئت رجوع و اعتماد کنند، چنانکه علمای هیئت دائمی افتای سعودی هم بر آن فتوا داده اند که: چنین هیئت و مجلس شرعیه حکم حکومت اسلامی را به نسبت مسلمانان ساکن کشورهای کفار را دارد، پس باید از آن مجلس شرعی تبعیت کنند.

و اما اگر در آن کشور هیئت شرعیه وجود نداشت، در اینصورت می توانند به نزدیکترین کشور اسلامی که بر اساس روئیت هلال حکم به رمضان و شوال می کنند، اعتماد و اقتدا کنند. و اگر هم به کشور سعودی اقتدا کردند ایرادی ندارد.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …