مسابقه و رقابت

مسابقه در سوارکاری با اسب، شتر و تیراندازی با انواع نیزه، منجنیق و هر آن‌چه که در جنگ کاربرد داشته باشد، با رعایت شروط مربوطه مشروع و مستحب است؛ آیه‌ی:

﴿وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّهٖ وَمِن رِّبَاطِ ٱلۡخَیۡلِ تُرۡهِبُونَ بِهِۦ عَدُوَّ ٱللَّهِ وَعَدُوَّکُمۡ﴾ [الأنفال: ۶۰].

«برای (مبارزه‌ی با) آنان تا آن جا که می‌توانید نیروی (مادی و معنوی) و (از جمله) اسب‌های ورزیده آماده سازید، تا بدان (آمادگی و ساز و برگ جنگلی) دشمنان خدا و دشمنان خویش را بترسانید».

دلیل تشریع حکم فوق است و در روایت امام مسلم رحمه‌الله، پیامبر صلی الله علیه وسلم «قُوّه» را به «تیراندازی» تفسیر نموده است.

احادیث متعددی در خصوص تشویق پیامبر صلی الله علیه وسلم به ورزش‌های تیراندازی، سوارکاری، شنا و هم‌چنین شرکت ایشان در مسابقه‌ی سوارکاری، روایت شده است.

با توجه به این که یکی از امتیازات برتری طالوت قدرت بدنی وی ذکر شده است:

﴿قَالَ إِنَّ ٱللَّهَ ٱصۡطَفَىٰهُ عَلَیۡکُمۡ وَزَادَهُۥ بَسۡطَهٗ فِی ٱلۡعِلۡمِ وَٱلۡجِسۡمِ﴾ [البقره: ۲۴۷].

«گفت: خداوند او را بر شما برگزیده است و دانش و (قدرت) جسم او را وسعت بخشیده است».

و هم‌چنین روایت امام مسلم رحمه‌الله از پیامبراکرم صلی الله علیه وسلم که فرموده‌اند:

«المؤمنُ القویُّ خیرٌ وأحبٌ إلى الله منَ المؤمنِ الضعیف وفی کلّ خیرٌ»

«مؤمن نیرومند نزد خداوند، از مؤمن ضعیف برتر و محبوب‌تر است و در هر کدام از آن‌ها خیری وجود دارد»

 می‌توان حکم فوق را به ورزش‌هایی که در تقویت جسم مفید هستند، تعمیم دارد.

اسلام دین میانه‌روی و اعتدال است و توجه به پرورش جسم در کنار تقویت روح در بیشتر عبادات دیده می‌شود؛ در واقع بیشتر عبادات دارای جنبه‌های بدنی هستند که نوعی از تحریک و تقویت اندام‌ها در آن‌ها دیده می‌شود؛ نماز، حج و جهاد عباداتی هستند که جنبه‌های جسمی آنان در خور توجه است در احادیث نبوی ورزش‌های دیگری چون پیاده‌روی، دو، وزنه‌برداری و کشتی مورد تأکید و توجه قرار گرفته است.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …