مسائلی در مورد نماز عید

ابو سعید رضی‌الله‌عنه‌می‌گوید:
«رسول الله صلی الله علیه وسلم‌ در روز عید فطر و قربان به سوی مصلی می‌رفت و نخستین کاری که می‌کرد این بود که نماز را آغاز می‌کرد» (روایت‌بخاری)

عمر رضی الله عنه می‌گوید:
«نماز عید فطر دو رکعت است و نماز عید قربان دو رکعت کامل و غیر ناقص بر اساس سخن پیامبرتان است، و نومید است هر که دروغ بندد» (روایت‌نسائی)

کیفیت خواندن نماز عید:
پس از تکبیر دعای استفتاح (وجهت) را می خوانیم و سپس ”هفت بار“ تکبیر می گوییم، در رکعت دوم بعد از تکبیر انتقال (بالا آمدن از سجود) پنج بار تکبیر می گوییم، در هر رکعت پس از تکبیرات دعای استعاذه (اعوذ بالله…) حمد و سوره را می خوانیم، در بین تکبیرات حمد و ثنای الله را گفته و او را مورد مجد و تعریف قرار می دهیم (سبحان الله، والحمدلله، ولا اله الا الله، والله اکبر) و بر رسول الله صلی الله علیه وسلم صلوات می فرستیم. (حدیث‌صحیح)

سنت ها را احیاء کنیم
شایسته است، امام در رکعت اول بعد از سوره فاتحه، سوره «ق» یا «اعلی» را بخواند و در رکعت دوم بعد از سوره فاتحه، سوره «قمر» یا «غاشیه» بخواند، تا هم سنت را احیاء نموده و هم مردم را با سنت آشنا بگرداند.

لازم به ذکر است که:
کسانی که به نماز عید همراه امام نرسند و همچنین زنانی که در خانه هستند، می توانند نماز عید را به جا بیاورند. (صحیح‌بخاری)

در صورت نرسیدن به نماز جماعت (نماز عید) تعداد رکعات نماز و چگونگی آن هیچ تغییری نمی کند. (سنن‌بیهقی/حدیث‌حسن)

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …