مردی که همسرش را تهدید می کند: برو خانه پدرت

نصیحت علامه محمد صالح العثیمین رحمه الله به چنین مردانی:

نصیحت من به چنین کسانی این است که مردانگی و مروت داشته باشند و خویشتندار بوده، خود را کنترل نمایند و تسلیم خشم و عصبانیت نشوند.

شخصی از رسول الله ﷺ درخواست نصیحت نمود. رسول الله ﷺ به او سفارش فرمودند: «خشمگین مشو». آن شخص چندین بار درخواست راهنمایی و نصیحت نمود، و رسول اللهﷺ در پاسخش تکرار فرمودند که: «خشمگین مشو».

ضمن اینکه راه حل اختلاف در میان زوجین این نیست که همسرش را روانه خانه پدرش نماید.

این کار، اوضاع را #وخیم_تر می کند.

بلکه شایسته است که به همسرش #محبت کند و از اشتباهاتش درگذرد.

رسول اللهﷺ فرموده اند: «هیچ مرد مومنی همسرش را -به کلی و به طور مطلق- بد و ناخوشایند نداند؛ اگر برخی از ویژگیهای همسرش را بد می داند، حتما در همسرش ویژگیهایی وجود دارد که مایه خرسندی وی می باشد».

شایسته است که مرد به معنای واقعی کلمه، مرد باشد. ویژگی زنانه ای است که انسان با دیدن یک بدی، همه خوبیها را فراموش کند. تو که نام مرد بر توست! آیا زیبنده توست که رفتار زنانه ای داشته باشی و همینکه یک بدی از همسرت دیدی، همه خوبیهایش را فراموش کنی و بگویی که هیچگاه از تو خیر و خوبی ندیده ام ؟!

از اینرو به برادرانم سفارش می کنم که چون سوء تفاهم یا مشکلی میان آنها و همسرانشان پدید آمد، مردان صبر و تحمل پیشه کنند و با همسر خود رفتار شایسته ای داشته باشند.

همانطور که رسول اللهﷺ خبر داده اند که “زن از استخوان پهلو آفریده شده و کج ترین آن، استخوان بالایی است. و اگر قصد راست کردن دنده چپ یا کج را داشته باشی، می شکند؛ و اگر بخواهی از آن بهره ببری، باید بر کجی اش بسازی.”

من مطمئنم که اگر رفتار مرد با همسرش در چارچوب
#اطاعت_از_الله_و_رسولش_باشد، الله متعال کینه و ناراحتی قلبی زن نسبت به شوهرش را به دوستی و محبت تبدیل می کند.

الله عز وجل می فرماید:

ولا تَسْتَوِی الْحَسَنَهُ وَلا السَّیِّئَهُ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَهٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ﴾ [فصــــــــــلت:٣۴]

نیکى و بدى یکسان نیست. (بدى را) به بهترین شیوه پاسخ بده که اگر چنین کنی، بی درنگ کسی که میان تو و او دشمنی است، چنان می شود که گویا دوستی صمیمی و نزدیک است.

قلوب به دست الله عز وجل می باشد

پس به بهترین شیوه رفتار کن؛ آنگاه اوضاع تغییر می کند.

مقاله پیشنهادی

اسباب تقویت صبر انسان بر مصیبت‌‌ها

رعایت امور ذیل در صبر بر مصیبتِ‌ از دست دادن فرزندان، خانواده، خویشاوندان و دیگر …