مراحل شکل گیری جنین

قرآن کریم،با روشی معجزه از نظر ایجاد و دلالت، به مراحل شکل گیری جنین از آغاز نطفه تا تولد اشاره فرموده است. به آیات زیر غور کنید:
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَهٍ مِنْ طِینٍ  ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَهً فِی قَرَارٍ مَکِینٍ  ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَهَ عَلَقَهً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَهَ مُضْغَهً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَهَ عِظَامًا فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آَخَرَ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ[ سوره المؤمنون: ۱۲ – ۱۴ ] ما انسان را از عصاره ای از گل آفریده ایم . سپس او را به صورت نطفه ای در آورده ودر قرار گاه استوار جای میدهیم. سپس نطفه را به صورت لخته خونی،واین لخته خون را به شکل قطعه گوشت جویده ای،واین تکه گوشت جویده را بسان استخوان ضعیفی در میاآوریم،وبعد بر استخوان گوشت می پوشانیم،واز آن پس او را آفرینش تازه ای بخشیده وپدیده دیگری خواهیم کرد،والا مقام ومبارک خداوند است که بهترین اندازه گیرندگان وسازندگان است.
شرح:
خداوند پاک در این آیات به مراحل شکل گیری جنین در رحم،از آغاز نطفه  اشاره می کند، یعنی از همان وقتی که یکی از اسپرمهای پدر، تخمک مادر را بارور می کند و به این ترتیب “زیگوت”که قرآن به عنوان “نطفه”از آن نام می برد، تشکیل می شود. سپس تخمک بارور شده از طریق تقسیم،به تدریج شروع به تکثیر می کند و تعداد سلولهایش افزایش می یابد، اما از نظر حجم،در طول دو هفته اول،تغییری محسوس نمی کند. در این مدت همان چیزی را می سازد که قرآن به عنوان “علقه” از آن نام برده است.
سپس تخمک بارور شده از تخمدان به رحم می رود و به دیواره آن  می چسبد. در این مرحله،غشاهای جنین به تدریج تشکیل می شوند و نیز بند ناف که تخمک بارور شده (جنین) را برای دریافت غذا از خون مادر به جسم مادر متصل می کند،به وجود می آید. همین جاست که علقه به مضغه تبدیل می شود.
وقتی جنین در رحم مادر قرار دارد دورش را غشایی معروف به “کیسه آمینونی”احاطه می کند. این کیسه پر از مایع آمینوتیک است و آن وظایف مهمی از جمله حفظ جنین زا در برابر تکانهای شدید و تأثیرات جاذبه – به عهده دارد. قرآن کریم در آیاتی که قبلاً از سوره مؤمنون نقل کردیم به این موضوع اشاره کرده است: سپس او را نطفه ای در قرارگاهی مطمئن قرار دادیم.
مراحل رشد جنین
انسان از  ذره ای خاک آفریده شده است:
عناصری که انسان را درست می کنند چکیده ای از مواد غذائی هستند که  انسان آنها را می خورد. مواد غذائی نیز یا بطور مستقیم چکیده ای از خاک است،ویا بطور غیر مستقیم.
قطره در جای مناسب قرار می گیرد:
وقتی قطره مزبور وارد رحم مادر می شود دنبال جای مناسبی می گردد وجای مناسب خود را پیدا می کند. یعنی اینزور نیست که هر جای رحم که قرار بگیرد موفق به رشد می شود ورشد می کند.
قطره به چیزیکه خود را می آویزد در می آید:
پس از اینکه چکه مزبور وارد رحم مادر می شود از پوسته خود بیرون می آید ودنبال جای مناسبی در جداره رحم می گردد ونهایتا چنانکه آیه توصیف می کند خود را به جداره رحم می آویزد.اغلب خود را می آویزد « علقه به معنی: چیز آویخته وچیزیکه خود را می آویزد» است. هم خانواده واژه معلق به معنی:« آویخته» است. علت اینکه برخی آنرا به معنی:« خون بسته» ترجمه کرده اند این است که علقه به معنی:« خون بسته» نیز هست.علت نامگذاری
(علقه) به « خون بسته» نیز ظاهراً این بوده که وقتی خون از محل آسیب دیده بیرون می اید خشک وآویخته می شود. به « زالو» چیز« معلق » نیز علقه  اطلاق شده است. چون خود را می آویزند. وقتی تخمه وارد رحم مادر می شود وبه جداره رحم می آویزد زالو مانند هم هست،وزالومانند عمل نیز می کند. شاید منظور آیه از « علقه» در اینجا به معنی:« زالو وزالو مانند» نیز باشد . بعد« علقه» یعنی چیزی که پیش از این خود را به جداره رحم آویخت. پس از چهار هفته که طول جنین تقریباً شش میلی متر است، از آن شکلی که مانند گوشت جویده لای دندان بود،برخی از استخوانها که ستون فقرات باشد درست شده است. هیچ گوشتی نیز روی آنها نیست.
استخوانها با گوشت پوشانده می شوند:
در پنج هفتگی یک شیار گوشتی روی کمر درست می شود ودر شش هفتگی ستون فقرات کاملاً از گوشت پوشانده می شود ستون فقرات تا پیش از پوشیده شدن از گوشت همچنان میکروسکوبی هستند.
نویسنده: هارون یحیى

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …