هرگاه مردی همسرش را سه بار طلاق دهد، جدایی میان آن دو بائن بزرگ خواهد بود و زن بر او حرام می گردد و تا وقتی مرد دیگری آن زن را نکاح شرعی و صحیح نماید و با وی نزدیکی کند، آنگاه چنانکه مرد خواستار ادامه ی زندگی زناشویی با وی باشد که هیچ ولی در صورت عدم تمایل به ادامه ی زندگی با وی و طلاق دادن او توسط شوهر دوم، شوهر اول می تواند وی را به ازدواج خویش درآورد. خداوند متعال درباره ی مردی که برای بار سوم زن خود را طلاق می دهد چنین می فرماید: {فإن طلقها فلا تحل له من بعد حتى تنکح زوجًا غیره فإن طلقها فلا جناح علیهما أن یتراجعا إن ظنا أن یقیما حدود الله} [بقره: ۲۳۰] یعنی: « و اگر [شوهر براى بار سوم] او را طلاق گفت پس از آن دیگر [آن زن] براى او حلال نیست تا اینکه با شوهرى غیر از او ازدواج کند [و با او همخوابگى نماید] پس اگر [شوهر دوم] وى را طلاق گفت اگر آن دو [همسر سابق] پندارند که حدود خدا را برپا مىدارند گناهى بر آن دو نیست که به یکدیگر بازگردند و اینها حدود احکام الهى است که آن را براى قومى که مىدانند بیان مىکند.»
از پیامبر خدا صلى الله علیه و سلم درباره ی مردی که زنش را طلاق داده و آن زن با مرد دیگری ازدواج نماید و مرد قبل از آنکه با وی همخوابگی کند او را طلاق دهد… سؤال کردند آیا بر شوهر سابق حلال می گردد؟ آن حضرت صلى الله علیه و سلم فرمود: (لا. حتى یذوق الآخر عسیلتها، وتذوق عسیلته) یعنی: «خیر، تا وقتی که دیگری (شوهر دوم) شیرینی نزدیکی با او را نچشیده و او(آن زن) نیز شیرینی همخوابگی با وی را نچشد.»_[نسائی] اما اگر مردی که همسرش را سه بار طلاق داده است بیاید و مردی را اجیر نماید تا با آن زن(حتی بدون دیدن او) به صورت صوری و ظاهری عقد کرده و بلافاصله وی را در برابر مقداری پول طلاق دهد، این کار او زن را برایش حلال ننموده و زندگی وی با آن زن با این وضعیت حرام می باشد. خداوند متعال محلِل (مردی که اجیر می شود) و کسی که محلل را اجیر می کند(شوهر سابق) را لعن کرده و پیامبر صلى الله علیه و سلم چنین می فرماید: {(ألا أخبرکم بالتیس المستعار؟). قالوا: بلى یا رسول الله. قال: (هو المحلِّل. لعن الله المحلِّل والمحلَّل له)} یعنی: «آیا باخبرتان سازم از الاغ اجاره شده؟ گفتند: آری، یا رسول الله- صلی الله علیه وسلم-. فرمود: او همان محلل است. خداوند محلل و کسی که محلل را اجیر می کند را لعنت کند.» [ابن ماجه]
مقاله پیشنهادی
خیار(داشتن اختیار در معامله)
حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …