محبّت اهل بیت ادّعا یا حقیقت

برادر و خواهر عزیزم! این بحث خلاصه و چکیده این کتابچه ماست، در آن خوب دقت کن و حضور ذهن داشته باش، زیرا که تو به عنوان قاضی هستی که بر صحت ادعا یا باطل ‌بودن آن حکم می‌نمایى، و پیامبر  صلی الله علیه و سلم می‌فرماید: «لَوْ یُعْطَى النَّاس بِدَعْوَاهُمْ لَادَّعَى رِجَال دِمَاء رِجَال وَأَمْوَالهمْ. وَلَکِنْ الْیَمِین عَلَى الْمُدَّعَى»[۱].

«اگر فقط هر کس هر چه ادعا می‌کرد به او داده می‌شد خون و اموال افرادی به افرادی دیگر داده می‌شد، ولی کسی که ادّعا می‌کند باید گواه بیاورد».

آری! باید دلیل قاطع و روشن بر صداقت محبّت ارائه گردد.

شما وقتی می‌گویی من از شیعیان اهل بیت هستم، و اهل بیت را دوست می‌دارم و از پیروان اهل بیت می‌باشم… همه این‌ها کافی نیستند، بلکه برای صحت و درستی ادّعا و سخن خود دلیل بیاوری.

منتسب ‌بودن به اهل بیت شرافت و سیرت و علوّ مقام می‌آورد و … و … و … حتی کسی که به اهل بیت منتسب است سودها و درآمدهای زیادی دارد که برای خوانندۀ محترم پوشیده نیست، بنابراین هر کس ادعای محبت اهل بیت و گرامی داشتن آنان را می‌نماید به عنوان مثال:

– زیدیه پیروان زید بن علی بن حسین رضی الله عنهم که بعد از باقر او را امام می‌دانند و در یمن و کشورهای دیگر سکونت دارند و این‌ها می‌گویند که حق با آن‌ها ست، و در میدان محبت اهل بیت و پیروی از آن‌ها گوی سبقت را از همه ربوده‌اند.

– اسماعیلیه که معتقد به امامت اسماعیل بن جعفر صادق (فرزند بزرگ جعفر) می‌باشند و انتقال امامت را به برادرش موسی نمی‌پذیرند …آن‌ها با اینکه فرقه‌های زیادی هستند بر این باورند که شیعه و پیرو واقعی ائمه آن‌ها هستند نه دیگران، و این فرقه بیشتر در هند و یمن و دیگر گوشه‌های دنیا می‌باشند.

– اثنا عشری که امامت را در دوازده‌ امام منحصر می‌دانند، بر این باورند که پیروان واقعی اهل بیتآن‌هاهستند و دیگران را متهم می‌کنند که ناصبی می‌باشند.

ما کدام یک را تصدیق کنیم؟

و دلیل این‌ها و آن‌ها چه هست؟؟

اما همه مذاهب اهل سنت می‌گویند که اهل بیت فقط افراد معدودی نیستند، بلکه حمزه و عباس و جعفر طیار و همچنین فرزندان الحسن رضی الله عنه نزد اهل سنت از اهل بیت می‌باشند، چنان که قبلاً بیان شد.

و حقوق اهل بیت ذکر گردید و مورد ستایش قرار گرفتند. پس آنچه اهل سنت می‌گویند میانه و در وسط است. از جمله دلایل اهل سنت یکی این است که به خاطر کمال پیامبر و برکات او بر اهل بیت، اهل بیت مورد محبّت هستند، اهل بیت به سبب خویشاوندی پیامبر مقامشان والاست، و همچنین اصحاب پیامبر دارای مقام و منزلت می‌باشند، و ما از اصحاب دفاع می‌کنیم و آن‌ها را دوست می‌داریم و فضائل و جهاد و شکیبایی و جانفشانی و کمک ‌نمودنشان به پیامبر  صلی الله علیه و سلم و … را بیان می‌کنیم، چون در قرآن و سنت نصوص زیادی آمده که اصحاب را ستوده است، و چون کهآن‌هااصحاب و یاران پیامبر  صلی الله علیه و سلم هستند، و همراهی پیامبر خودش یک شرافت و منزلت و جایگاه خاصی است که به عنوان تاجی بر سر اصحاب می‌درخشد[۲].

[۱]– مسلم ح: ۱۷۱۱، مسند احمد ۱/۳۴۲٫

[۲]– نگا: (صحبه رسول الله  صلی الله علیه و سلم) اثر مؤلف.

مقاله پیشنهادی

زهد رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ أبِی هُرَیْرَهَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْ آلَ مُحَمَّدٍ …