محبت و دشمنی با فرشتگان

بر هر مسلمانی واجب است که همه‏ی فرشتگان را دوست داشته باشد و همه‏ی آنها را ارج نهد و میان هیچکدام از آنها فرق نگذارد؛ چون بنا به نص صریح قرآن همه‏ی آنها بندگان محترم خداوند هستند، و هرگز خدا را نافرمانی نمی‏کنند و آنچه را که بدان امر شده‏اند انجام می‏دهند، همه در این ویژگی‏ها و صفات مشترک هستند و هرگز از هم جدا نمی‏شوند و اختلاف پیدا نمی‏کنند، همچنین بر مسلمان واجب است از هر چیزی که موجب بی‏احترامی و خدشه‏دار کردن شخصیت آنها می‏شود دوری کند، یا الفاظی مانند شرک و کفر و گناه و بوی بد و غیره را به کار نگیرند چرا که چنین الفاظی موجب فرستادن نفرین توسط فرشتگان می‏گردند.

خداوند در آیاتی از سوره‏ی بقره می‏فرماید:

﴿قُلۡ مَن کَانَ عَدُوّٗا لِّـجِبۡرِیلَ فَإِنَّهُۥ نَزَّلَهُۥ عَلَىٰ قَلۡبِکَ بِإِذۡنِ ٱللَّهِ مُصَدِّقٗا لِّمَا بَیۡنَ یَدَیۡهِ وَهُدٗى وَبُشۡرَىٰ لِلۡمُؤۡمِنِینَ ٩٧ مَن کَانَ عَدُوّٗا لِّلَّهِ وَمَلَٰٓئِکَتِهِۦ وَرُسُلِهِۦ وَجِبۡرِیلَ وَمِیکَىٰلَ فَإِنَّ ٱللَّهَ عَدُوّٞ لِّلۡکَٰفِرِینَ ٩٨﴾ [البقره: ۹۷-۹۸].

«(بعضی از آنان می‌گویند که: چون جبرئیل، دشمن ایشان، قرآن را برای محمّد می‌آورد، آنان با او دشمنی می‌ورزند و کتابش را قبول ندارند. ای پیغمبر! بدیشان) بگو: کسی که دشمن جبرئیل باشد (در حقیقت دشمن خدا است) زیرا که او به فرمان خدا قرآن را بر قلب تو نازل کرده است (نه این که خودسرانه دست به چنین امری زده باشد). قرآنی که کتابهای آسمانی پیشین را تصدیق می‌کند، و هدایت و بشارت برای مؤمنان است. کسی که دشمن خدا و فرشتگان و فرستادگان او و جبرئیل و میکائیل باشد (خداوند دشمن او است). چه خداوند دشمن کافران است». ‏

‏یهود گمان می‏کردند که بعضی از فرشتگان دوست و گروهی دیگر دشمن آنان هستند، می‏گفتند: میکائیل دوست و جبریل دشمن ماست، خداوند ادعای آنها را رد کرد، و بیان فرمود که هر کس دشمن خداوند و بعضی از فرشتگان باشد در حقیقت با همه‏ی فرشتگان اعلان جنگ و دشمنی کرده است.

پیامبر صلی الله علیه و سلم می‏فرماید:

«لَا تَدْخُلُ الْمَلَائِکَهُ بَیْتًا فِیهِ کَلْبٌ وَلَا صُورَهٌ». [مسلم و بخاری].

«فرشتگان به خانه‏ای که در آن سگ و مجسمه باشد وارد نمی‏شوند».

نگهداری سگ و آویزان کردن تصویر حرام است و موجب می‏شود که فرشتگان رحمت بدانجا وارد نشوند.

در حدیث دیگری می‏فرماید:

«مَنْ أَکَلَ الْبَصَلَ وَالثُّومَ وَالْکُرَّاثَ فَلَا یَقْرَبَنَّ مَسْجِدَنَا فَإِنَّ الْمَلَائِکَهَ تَتَأَذَّى مِمَّا یَتَأَذَّى مِنْهُ بَنُو آدَمَ». [مسلم و بخاری].

«هر کس پیاز و سیر و تره‏فرنگی خورد به مسجد نیاید؛ چون بوی بد مانند انسانها فرشتگان را نیز اذیت می‏کند».

این چیزها فرشتگان را اذیت می‏کند پس باید از مصرف آنها اجتناب کرد.

پیامبر می‏فرماید:

«إِذَا دَعَا الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ إِلَى فِرَاشِهِ فَأَبَتْ فَبَاتَ غَضْبَانَ عَلَیْهَا لَعَنَتْهَا الْمَلَائِکَهُ حَتَّى تُصْبِحَ». [مسلم و بخاری].

«هرگاه مردی از زنش بخواهد که به بسترش بیاید ولی زن اجتناب کند، تا سپیده‏دم فرشتگان بر او نفرین می‌‌فرستند».

دوری زن از مرد موجب نفرین فرشتگان می‏شود، پس لازم است که زن چنین نکند تا مورد نفرین واقع نشود.

پیامبر صلی الله علیه و سلم می‏فرماید:

«مَنْ أَشَارَ إِلَى أَخِیهِ بِحَدِیدَهٍ فَإِنَّ الْمَلَائِکَهَ تَلْعَنُهُ حَتَّى یَدَعَهُ وَإِنْ کَانَ أَخَاهُ لِأَبِیهِ وَأُمِّهِ». [مسلم].

«هر انسانی با چاقو برادرش را تهدید کند فرشتگان به او نفرین می‏فرستند تا وقتی که چاقو را کنار می‏گذارد».

پس تهدید کردن مؤمن با چاقو موجب لعنت فرشتگان است.

 

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …