محاسن و اسرار حج

۱- حج نمود عملی برادری اسلامی و وحدت اسلامی می باشد. چنان که افراد مختلف با جنسیت ها و رنگ ها و زبان ها و سرزمین ها و طبقات متفاوت را کنار هم جمع می کند. و اینگونه حقیقت عبودیت و بندگی و برادری را به نمایش می گذارد. تمام حجاج با یک لباس به یک قبله روی می آورند و تنها یک اله و معبود را عبادت می کنند.
۲- حج مدرسه ای است که مسلمان در آن تمرین صبر می کند و روز قیامت و وحشت آن را به یاد می آورد. در حج لذت بندگی برای الله عزوجل را احساس می کند. عظمت و بزرگی پروردگارش را می شناسد و شاهد نیاز انسان ها به او تعالی می باشد.
۳- حج موسم بزرگی برای کسب پاداش و بخشیده شدن گناهان است. بنده در موسم حج با اقرار به توحید و یگانگی خداوند متعال و اعتراف به گناهانش و اظهار ناتوانی از ادای حق پروردگارش، در پیشگاه خداوند متعال قرار می گیرد. و اینگونه در حالی از حج باز می گردد که گناهانش همچون روزی که از مادر متولد شده، پاک می شود.
۴- حج یادآوری وضعیت پیامبران علیهم الصلاهوالسلام و عبادت و دعوت و جهاد و اخلاق آنهاست. و نفس انسان برای دوری از خانواده و سرزمین آمادگی پیدا می کند.  
۵- حج معیار و میزانی است که مسلمانان به وسیله ی آن از وضعیت یکدیگر جویا می شوند. و به علم یا جهل، فقر یا ثروت، راه مستقیم یا انحراف خود پی می برند. در واقع حج نمودی از صفات آنها و علامت وحدت ایشان می باشد.

مقاله پیشنهادی

هدف از کار کردن و رزق حلال به دست آوردن

فرد مسلمان هرکاری که می‌‌‌‌کند، هدفش این باشد که به فرمان و حکم الهی عمل …