مجتهد خمس و زکات اموال خود را نمی‌پردازد…!

هیچ امری شرعی یافت نمی‌شود که خداوند فقط امت را بدان مکلف کرده باشد، و پیامبر را بدان موظف نکرده باشد، بلکه عکس این قضیه درست است، زیرا خداوند چیزهایی را بر پیامبر واجب کرده، که بر امت واجب نیستند، مانند نماز شب، و همچنین زکات و جهاد و حج و روزه، که پیامبر دو روز یا سه روز بدون آن که افطار کند یا سحری بخورد روزه مى‌گرفت، و امت از این کار نهی شده‌اند.

و خداوند زکات را بر بندگانش فرض کرده، و هیچ کسی را از آن معاف نکرده است حتی پیامبران † را:

خداوند متعال می‌فرماید: ﴿وَأَوۡحَیۡنَآ إِلَیۡهِمۡ فِعۡلَ ٱلۡخَیۡرَٰتِ وَإِقَامَ ٱلصَّلَوٰهِ وَإِیتَآءَ ٱلزَّکَوٰهِۖ﴾ [الأنبیاء: ۷۳]. «و انجام کارهاى نیک و برپاداشتن نماز و اداى زکات را به آنها وحى کردیم». و در مورد همه مؤمنان که هیچ کسی از آن مستثنی نیست، نه علی و نه کسی از اهل بیت او می‌فرماید: ﴿إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥ وَٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ ٱلَّذِینَ یُقِیمُونَ ٱلصَّلَوٰهَ وَیُؤۡتُونَ ٱلزَّکَوٰهَ وَهُمۡ رَٰکِعُونَ ۵۵﴾ [المائده: ۵۵]. «سرپرست و ولى شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‏اند; همانها که نماز را برپا مى‏دارند، و خاضعانه زکات مى‏دهند».

و پیامبر  علیه السلام نه تنها حقوقی مالی واجب بر خود را ادا می‌کرد، بلکه برای خود و خویشاوندانش اموال زکات را حرام کرده بود، بنابراین برای آنها گرفتن زکات حلال نبود، و اهل بیت او زکات می‌دادند و از مردم چیزی نمى‌گرفتند!.

و اینک وضعیت را کاملاً برعکس می‌بینیم، زیرا مجتهدین همه انواع اموال از قبیل صدقه و زکات و نذر و خمس را می‌گیرند، و چیزهایی به نام حقوق شرعی و … می‌گیرند.

و در مقابل، زکات اموالشان را نمی‌پردازند! و آیا مجتهد یا (سیدی) را دیده‌ای که زکات اموالش را بدهد؟! کجا ولی؟ این واقعیت تلخی است! آیا این رکن بزرگ اسلام از آنها رفع شده است، و آیا کسی از قانون الهی برتر است؟! خداوند متعال می‌فرماید: ﴿وَوَیۡلٞ لِّلۡمُشۡرِکِینَ ۶ ٱلَّذِینَ لَا یُؤۡتُونَ ٱلزَّکَوٰهَ﴾ [فصلت : ۶-۷]. «واى بر مشرکان. همانها که زکات را نمى‏پردازند، و آخرت را منکرند».

و اگر گفته شود که خمس بر کسانی که از نسل اهل بیت هستند واجب نیست، آیا بر مجتهدان خواه عرب باشند یا عجم که اغلب هم عجم هستند چیست؟! آیا کسی از مجتهدین را دیده‌اید که خمس اموالش را بپردازد، و آن را در کنار خمسی بگذارد که از مردم می‌گیرد تا همه را در راههای آن خرج کند؟!.

بلکه او با وجود این زکاتی که بر او واجب است را نمی‌پردازد!! بلکه بالاتر از این او زکات می‌گیرد که برای او حلال نیست، چون او ثروتمند است، و گاهی ادعا دارد که از اهل بیت است، و باز هم زکات می‌گیرد، با اینکه زکات برای اهل بیت حرام است، چگونه؟!!!.

مقاله پیشنهادی

زهد رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ أبِی هُرَیْرَهَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْ آلَ مُحَمَّدٍ …