۱ – هرکس مالی داشته باشد که به حد نصاب برسد باید زکات آن را جدا کند و بلافاصله به مستحقش برساند.
۲- هرکس زکات را ندهد و وجوب آن را آگاهانه انکار کند، کافر میشود و زکات از او گرفته میشود و اگر توبه نکند، به دلیل مرتد شدن، کشته میشود. اما اگر ندادن زکات مالش به دلیل بخیلی باشد، کافر نمیگردد ولی زکات مالش را میگیرند و با گرفتن بخشی از مالش او را تعزیر و مجازات میکنند. الله تعالی هرکس را که از دادن زکات خودداری کند، به عذاب دردناک تهدید کرده است، چون زکات ندادن ظلم، بخیلی، خوردن حق نیازمندان و محروم کردن فقرا از حقوقشان است.
۱- الله تعالى تعالی میفرماید: ﴿وَٱلَّذِینَ یَکۡنِزُونَ ٱلذَّهَبَ وَٱلۡفِضَّهَ وَلَا یُنفِقُونَهَا فِی سَبِیلِ ٱللَّهِ فَبَشِّرۡهُم بِعَذَابٍ أَلِیمٖ٣۴ یَوۡمَ یُحۡمَىٰ عَلَیۡهَا فِی نَارِ جَهَنَّمَ فَتُکۡوَىٰ بِهَا جِبَاهُهُمۡ وَجُنُوبُهُمۡ وَظُهُورُهُمۡۖ هَٰذَا مَا کَنَزۡتُمۡ لِأَنفُسِکُمۡ فَذُوقُواْ مَا کُنتُمۡ تَکۡنِزُونَ٣۵﴾ [التوبه: ۳۴-۳۵]: «و کسانى که زر و سیم مىاندوزند و آن را در راه الله انفاق نمىکنند، آنان را به عذابی دردناک بشارت بده. روزى که آن [گنجینهها] را در آتش دوزخ سرخ کنند و پیشانى و پهلو و پشتشان را با آن داغ نهند [و بگویند:] این است آنچه براى خویش مىاندوختید؛ پس بچشید آنچه را که مىاندوختید».
۲- الله تعالى تعالی میفرماید: ﴿وَلَا یَحۡسَبَنَّ ٱلَّذِینَ یَبۡخَلُونَ بِمَآ ءَاتَىٰهُمُ ٱللَّهُ مِن فَضۡلِهِۦ هُوَ خَیۡرٗا لَّهُمۖ بَلۡ هُوَ شَرّٞ لَّهُمۡۖ سَیُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُواْ بِهِۦ یَوۡمَ ٱلۡقِیَٰمَهِۗ وَلِلَّهِ مِیرَٰثُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِۗ وَٱللَّهُ بِمَا تَعۡمَلُونَ خَبِیرٞ١٨٠﴾ [آل عمران: ۱۸۰]: «و کسانی که به آنچه الله از فضل خویش به آنان داده است بخل میورزند، گمان نکنند که آن [بخل] برایشان خیر است؛ بلکه برایشان شر است. در روز قیامت، آنچه به آن بخل میورزیدند، طوق گردنشان خواهد شد [و با آن عذاب میشوند]؛ و میراث آسمانها و زمین از آنِ الله است و الله به آنچه میکنید آگاه است».
۳- عَنْ أَبِی ذَرٍّ رضی الله عنه قَالَ: انْتَهَیْتُ إِلَى النَّبِیِّ صلی الله علیه وسلم قَالَ: «وَالَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ – أَوْ: وَالَّذِی لاَ إِلَهَ غَیْرُهُ، أَوْ کَمَا حَلَفَ – مَا مِنْ رَجُلٍ تَکُونُ لَهُ إِبِلٌ، أَوْ بَقَرٌ، أَوْ غَنَمٌ، لاَ یُؤَدِّی حَقَّهَا، إِلَّا أُتِیَ بِهَا یَوْمَ القِیَامَهِ، أَعْظَمَ مَا تَکُونُ وَأَسْمَنَهُ تَطَؤُهُ بِأَخْفَافِهَا، وَتَنْطَحُهُ بِقُرُونِهَا، کُلَّمَا جَازَتْ أُخْرَاهَا رُدَّتْ عَلَیْهِ أُولاَهَا، حَتَّى یُقْضَى بَیْنَ النَّاسِ».[۱]
ابوذر رضی الله عنه میگوید: به خدمت پیامبر صلی الله علیه وسلم رسیدم فرمود: قسم به کسىکه جانم در دست اوست یا قسم به کسىکه معبود برحقی جز او نیست، یا آنطور که قسم خورد! (تردید از راوى است) هر کس شتر یا گاو یا گوسفند داشته باشد و زکات آنرا ندهد در روز قیامت آنها را با جثههاى بزرگتر و چاقتر از آنچه در دنیا است، جمع مىکنند و آنها صاحب خود را با سُم لگد مال میکنند و با شاخ مىزنند، همین که آخرین آنها بر لاشه او گذشت دوباره از اوّل بر روى او بر مىگردند و این عذاب تا وقتى که الله در بین بندگانش قضاوت مىنماید، ادامه دارد».
۴- عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ رضی الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم «مَنْ آتَاهُ اللَّهُ مَالًا، فَلَمْ یُؤَدِّ زَکَاتَهُ مُثِّلَ لَهُ مَالُهُ یَوْمَ القِیَامَهِ شُجَاعًا أَقْرَعَ لَهُ زَبِیبَتَانِ یُطَوَّقُهُ یَوْمَ القِیَامَهِ، ثُمَّ یَأْخُذُ بِلِهْزِمَتَیْهِ – یَعْنِی بِشِدْقَیْهِ – ثُمَّ یَقُولُ أَنَا مَالُکَ أَنَا کَنْزُکَ، ثُمَّ تَلاَ: ﴿لَا یَحۡسَبَنَّ ٱلَّذِینَ یَبۡخَلُونَ…﴾ [آل عمران: ۱۸۰]».[۲]
ابوهریره رضی الله عنه روایت میکند که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: «کسیکه الله به او ثروت داده است اگر زکات مالش را پرداخت نکند، روز قیامت، مالش به شکل اژدهایی سَمّی که دارای دو نیش زهرآگین میباشد، در میآید و به گردن او میپیچد و دو طرف چهرهاش (گونههایش) را گاز میگیرد و میگوید: من مال و خزانهی تو هستم». سپس، رسول الله صلی الله علیه وسلم این آیه را تلاوت کرد: ﴿لَا یَحۡسَبَنَّ ٱلَّذِینَ یَبۡخَلُونَ…﴾ [آل عمران: ۱۸۰]: «کسانی که به آنچه الله از فضل خویش به آنها عنایت کرده است، بخل میورزند، گمان نکنند …».
۵- عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ رضی الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه وسلم «مَا مِنْ صَاحِبِ کَنْزٍ لَا یُؤَدِّی زَکَاتَهُ، إِلَّا أُحْمِیَ عَلَیْهِ فِی نَارِ جَهَنَّمَ، فَیُجْعَلُ صَفَائِحَ فَیُکْوَى بِهَا جَنْبَاهُ، وَجَبِینُهُ حَتَّى یَحْکُمَ اللهُ بَیْنَ عِبَادِهِ، فِی یَوْمٍ کَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَهٍ.[۳]
ابوهریره رضی الله عنه میگوید: رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: «هر صاحبِ مالِ پساندازی که زکات آن را پرداخت نکند، در روز قیامت، آن پول و اندوخته او، در آتش دوزخ گداخته میشود و به صورت ورقهایی درمیآید، که پهلوها و پیشانی وی را، با آن داغ میکنند، تا آن که الله در روزی که پنجاه هزار سال است، بین بندگان خود قضاوت میکند».
[۱]– متفق علیه؛ بخاری حدیث شماره ۱۴۶۰ و مسلم حدیث شماره ۹۹۰ با لفظ بخاری
[۲]– بخاری حدیث شماره ۱۴۰۳
[۳]– مسلم حدیث شماره ۹۸۷