مثال­ هایی از ادلّه ­ی عقلی در حدیث نبوی

امام احمد : در مسند خویش از بشیر بن جحاش روایت می­ کند که: «إن رسول الله صلی الله علیه وسلم بَصَقَ یَوْمًا فِی کَفِّهِ فَوَضَعَ عَلَیْهَا أُصْبُعَهُ، ثُمَّ قَالَ: ” قَالَ اللهُ: بَنِی آدَمَ، أَنَّى تُعْجِزُنِی وَقَدْ خَلَقْتُکَ مِنْ مِثْلِ هَذِهِ، حَتَّى إِذَا سَوَّیْتُکَ وَعَدَلْتُکَ، مَشَیْتَ بَیْنَ بُرْدَیْنِ، وَلِلْأَرْضِ مِنْکَ وَئِیدٌ، فَجَمَعْتَ وَمَنَعْتَ، حَتَّى إِذَا بَلَغَتِ التَّرَاقِیَ قُلْتَ: أَتَصَدَّقُ، وَأَنَّى أَوَانُ الصَّدَقَهِ »: (روزی رسول الله صلی الله علیه وسلم در کف دست خویش آب دهان انداخت و بر آن انگشت نهاد و فرمود: الله می ­فرماید: ای آدمی­زاد کَی می­توانی مرا عاجز و درمانده کنی حال آن­که تو را از مثل این آفریدم؟! تا این­که ­تو را تناسب اندام دادم؛ در میان دو لباس خویش گام زدی (و متکبرانه بر زمین پای­کوبی کردی) و زمین از تو شکایت دارد. سپس مال اندوختی و صدقه ندادی؛ تا این­که نفَس به ترقوه و گلوگاه رسید، گفتی: صدقه می­ دهم؛ حال چه وقت صدقه است؟![۱]

  ابن ابی حاتم از ابن عباس روایت می ­کند که: « أَنَّ الْعَاصَ بْنَ وَائِلٍ أَخَذَ عَظْمًا مِنَ الْبَطْحَاءِ فَفتهُ بِیَدِهِ ثمَّ قَالَ لرَسُول الله صلی الله علیه وسلم: أیحی اللَّهُ هَذَا بَعْدَمَا أَرَى فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ نَعَمْ یُمِیتُکَ اللَّهُ ثُمَّ یُحْیِیکَ ثُمَّ یُدْخِلُکَ نَارَ جَهَنَّمَ فَنَزَلَتِ الآیَاتُ فِی آخِرِ یس»: (عاص بن وائل استخوانی از صحرا برداشت و با دستش آن را پودر کرد. سپس به رسول الله صلی الله علیه وسلم گفت: آیا الله این را بعد از این حالت زنده می­کند؟ رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: آری. الله تو را می ­میراند و دوباره زنده می ­کند و سپس وارد جهنّم می­ کند. راوی گوید: و آیات آخر سوره­ ی یس نازل شد)[۲].

  رسول الله صلی الله علیه وسلم می ­فرماید: « مَا مِنْکُم من أحد إِلَّا سیخلو بِهِ ربه کما یَخلوا أحَدکُم بالقمرِ لیلهَ البدر»، فسئل: کیف یا رسولَ الله و نَحنُ کثیر؟ فقال: سأُنَبِّئُکَ بِمِثلِ ذلک فی آلاء الله، هذا القمر من آیات الله کُلُّکم یَراه مخلیاً به  والله اعلم.(صد در صد الله با هر کدامتان به زودی خلوت خواهد کرد[۳]؛ همان­گونه که یکی از شما با ماه شب چهارده خلوت می­ کند. شخص پرسید: چگونه(ممکن است) ای رسول الله در حالی که ما افراد زیادی هستیم. فرمود: به مانند این(مسئله) در آفریده­ های الله برایت مثال می­ آورم. ماه از آفریده­ های الله است و همه ­ی شماها به تنهایی آن را می­ بینید. والله اعلم). در این تشبیه، دیدین به دیدن تشبیه شده است نه الله به ماه. چرا که هیچ چیز مانند الله نیست.

[۱] احمد و ابن ماجه. در صحیحین هم از ابوهریره  شاهدی برایش موجود است. و ان شاء الله این روایت حسن است.

[۲] حاکم گوید: با شرط بخاری و مسلم صحیح است ولی آن را در کتاب ­های خود نیاورده­ اند. ذهبی با حاکم هم نظر است..

[۳]  در کتاب مشکل الحدیث و بیانه، خلوت را چنین تفسیر می ­کند: این خلوت به عرفِ زبان عربی حمل می ­شود.  مثلا گویند: فلانی با خود خلوت کرد؛ یعنی با خودش تنهاست. گاهی شخص در یک جمع با فردی خصوصی صحبت می ­کند و دیگران از کلام این دو آگاه نمی ­شوند. پس در حقیقت این دو شخص با هم خلوت کرده اند. حال الله هم با بنده­ اش خلوت می­ کند یعنی هر کس الله را به تنهایی و راحت می ­بیند. ما این نوع ترجمه را برای این خلوت کردن برگزیدیم چرا که محال است قُرب الهی را به قُربِ مسافت توصیف نمود. مترجم.

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …