ماه رمضان، به مهمانی خدا برویم

شهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ القُرْآنُ هُدی لِلْنَّاسِ وَ بَینتٍ مِنَ الهُدَی وَ الفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنکمُ الشَّهْرَ فَلْیصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَرِیضاً أَوْ عَلَی سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیامٍ أُخَرَ یرِیدُ اللَّهُ بِکمُ الیسْرَ وَ لا یرِیدُ بِکمُ العُسْرَ وَ لِتُکمِلُوا العِدَّهَ وَ لِتُکبِّرُوا اللَّهَ عَلَی مَا هَدَیکمْ وَ لَعَلَّکمْ تَشْکرُونَ

ماهِ رمضان (ماهی است) که قرآن در آن فرو فرستاده شد، در حالی که [آن قرآن ] راهنمای مردم و نشانه هایی از هدایت و جدا کننده [حق از باطل ] است. و هر کس از شما که (این) ماه را (در وطن خود) حاضر باشد پس باید آن (ماه) روزه بدارد. و کسی که بیمار یا در سفر است، پس تعدادی از روزهای دیگر (روزه بدارد). خدا، آسانی شما را می خواهد، و دشواری شما را نمی خواهد. و (این احکام را قرار دادیم) تا تعداد [این روزها] را تکمیل کنید؛ و تا خدا را به پاس اینکه شما را راه نمایی کرده بزرگ شمارید؛ و باشد که شما سپاسگزاری کنید.

نکته ها و اشاره ها

۱٫در این آیه عظمت ماه رمضان بیان شده که ناشی از نزول قرآن است؛ یعنی قرآن آن قدر با عظمت است که نزول آن در ماه رمضان بدان شرافت داده است، اما در همین آیه اشاره شده که عظمت قرآن نیز به خاطر محتوای هدایتگر و روشنگر آن است؛ پس رمضان ماه قرآن و ماه بهره برداری از محتوای عالی آن است، یعنی رمضان و روزه با فهم و تدبّر در قرآن و استفاده از آن در ارتباط است؛ به عبارت دیگر، رمضان فرصتی طلایی برای خودسازی است که زمینه های هدایت، معرفت و راه یابی به حقایق قرآنی را فراهم می کند و کسانی می توانند ظرفیت بهتری برای دریافت قرآن پیدا کنند که با برنامه ی خاص این ماه، هم سنخی لازم را در خود ایجاد کنند.
۲٫در این آیه به چند ویژگی و صفت قرآن اشاره شده است که عبارت انداز:
الف) مایه ی هدایت مردم است و آنها را از تاریکی ها به سوی نور راه نمایی می کند.
ب) دلایل و نشانه های روشنی دارد.
ج) جدا کننده ی حق و باطل است.

آموزه ها و پیام ها

۱٫قرآن آن قدر با عظمت است که نزول آن در ماه رمضان به آن ماه شرافت بخشیده است.

۲٫به هدایتگری و دلایل روشنگر و جداسازی حق و باطل در قرآن توجه کنید.

۳٫مبنای قوانین الهی آسان گیری است، نه سخت گیری.

سوره بقره، آیه ۱۸۵

مقاله پیشنهادی

هدف از کار کردن و رزق حلال به دست آوردن

فرد مسلمان هرکاری که می‌‌‌‌کند، هدفش این باشد که به فرمان و حکم الهی عمل …