عمر رضی الله عنه از ام کلثوم دختر ابوبکرصدیق رضی الله عنه خواستگاری نمود. ولی او که دختری کوچک بود و عائشه به عنوان سخنگوی عمر پیش او آمده بود، خواستگاری عمر را نپذیرفت. عائشه رضی الله عنها گفت: وای بر تو، امیر المؤمنین از تو خواستگاری کرده و تو نمیپذیری؟! گفت: بدین خاطر نمیپذیرم که او زندگی سختی دارد. آنگاه عائشه، عمرو بن عاص رضی الله عنه را نزد خلیفه فرستاد و او را به ازدواج با ام کلثوم دختر علی و فاطمه رضی الله عنهما راهنمایی کرد. پس از خواستگاری، علی رضی الله عنه نیز بی درنگ دختر خود را به عقد عمربن خطاب رضی الله عنه در آورد و عمر هم چهل هزار را به عنوان مهریه او قرار داد. عمر رضی الله عنه از او صاحب دو فرزند به نامهای زید و رقیه گردید». منبع: الکامل فی التاریخ (۲/۲۱۲).
امکلثوم دختر علی رضی الله عنه، از عمر رضی الله عنه دختری بدنیا آورد که آن را رقیه نامیدند و پسری از او متولّد شد که زید نامیدند، یاران زید روایت کردهاند که زید بن عمر در جلسهی جر و بحثی از قوم بنی عدی بن کعب شرکت نمود، گویند: شب هنگام بود که زید بن عمر آمد تا در میانشان صلح و آشتی ایجاد کند، چون آنها در حال درگیری بودند، ضربه ای به سرش خورد و زخمیشد و در همان جا وفات یافت، مادرش نیز که وفات کرده بود، هر دو را با هم دریک وقت دفن کردند، نماز جنازهی آن دو را عبدالله بن عمر خواند، در حالی که حسن بن علی رضی الله عنه او را پیش نماز کرد و پشت سرش نماز خواند. ”الاصابه /۲۷۶ کتاب الکنی و کتاب النساء”.
این ازدواج را تمام تاریخ نویسان، نسب شناسان، محدثان و حتی فقهاء شیعه و پیشوایان – آن طور که گمان میکنند – تأیید کردهاند و «علاّمهاحسان الهی ظهیر» تمام روایات مختص به این ازدواج را در کتابش که «الشیعه و السنه» نام دارد، آورده است. الشیعه و اهل البیت /۱۰۵٫
علماء اهل سنت نیز این ازدواج را در تاریخ ذکرکرده و تمام منابع بر آن اتفاق دارند، برخی از آنها که این ازدواج را ذکر کردهاند عبارتند از:
۱- طبری در”تاریخ طبری” ۵/۲۸٫
۲- ابن کثیر در ” البدایه و النهایه” ۵/۲۲۰٫
۳- ذهبی در ” تاریخ الاسلام فی عهد الخلفاء الراشدین” /۱۶۶٫
۴- ابن جوزی در ” المنتظم” ۴/۱۳۱٫
۵- دیار بکری در ” تاریخ الخمیس” /۱۹٫
همچنین علمای رجال شناس نیز این کتاب را در کتابهای رجال شناسی ذکر کردهاند.
از جمله: ابن حجر در ” الاصابه /۲۷۶ کتاب الکنی و کتاب النساء “، ابن سعد، مولف کتاب “اسد الغابه” ۷/۴۲۵٫ و استاد ابو معاذ اسماعیلی در کتابش: «زواج عمر بن خطاب من ام کلثوم بنت علی بن ابی طالب حقیقه و لیس افتراء» مفصّل به بررسی و ذکر منابع و مراجع اهل سنت در این موضوع پرداخته و به شبهاتی که به این ازدواج نسبت داده شده پاسخ دادهاند.
و در اینجا به ذکر بعضی از منابع شیعه می پردازیم که مولفین این کتابها؛ بر صحت ازدواج عمر و أم کلثوم رضی الله عنهما اقرار کرده اند:
۱- کلینی؛ از معاویه بن عمار اؤ أبی عبد الله علیه السلام.
[الکافی فی الفروع باب المتوفی عنها زوجها المدخول بها أین تعتد ص۳۱۱ ج۲ ط الهند].
و حتی در کتاب [الکافی فی الفروع ص۱۴۱ ج۲ ط الهند] بابی را تحت عنوان “باب فی تزویج أم کلثوم” آورده است.
۲- أبو جعفر الطوسی؛ تهذیب الأحکام فی باب عده النساء، و الإبصار ص۱۸۵ ج۲٫
و [“تهذیب الأحکام للطوسی” ص۳۸۰ ج۲ کتاب المیراث ط طهران].
۳- محمد بن علی بن شهر آشوب المازندرانی: [مناقب آل أبی طالب ص۱۶۲ ج۳ ط بومبئ الهند].
۴- الشهید الثانی للشیعه زین الدین العاملی: [“مسالک الأفهام” ج۱ کتاب النکاح ط إیران ۱۲۸۲ه].