مقدمه
جمهور علمای اصول، صحابی را کسی میدانند که پیامبر ج را مشاهده نموده و به ایشان ایمان آورده و به مدتی با ایشان ملازمت و همراهی داشته باشد که عرفاً برای اطلاق لفظ «صاحب» بر وی کفایت کند، مانند خلفای راشدین، عبدالله بن عباس، عبدالله بن مسعود و کسان دیگری که به رسول خدا صلی الله علیه وسلمایمان آوردند و ایشان را یاری دادند و احکام شرعی را از ایشان شنیدند و با تعالیم ایشان هدایت یافتند.
بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه وسلم، آن دسته از اصحاب رسول خدا که معروف به علم و فقاهت بودند، اقدام به صدور فتوا و قضاوت در بین مردم کردند و فتاوی و قضاوتهای آنان هم برای ما نقل شده است. اکنون آیا صحیح است که ما این فتاوی و قضاوتها را به عنوان یکی از مصادر فقه به حساب آوریم که مجتهد ملتزم به آنها شده، اگر در مورد مسألهای، از قرآن و سنّت و اجماع حکمی نیافت، به آن عمل کند؟ علما در پاسخ این سؤال اختلاف کردهاند.