کسیکه روزه نافله بگیرد، اما به هر دلیلی نیاز به افطار و قطع روزه پیدا کند، میتواند روزهاش را قطع کند و قضایی این روز بر وی لازم نیست. و البته شایسته نیست که روزهی نفل را جز به دلیل غرض صحیح قطع کند. و میتوان روزهی نافله را با نیتِ روز گرفت.
عَنْ عَائِشَهَ أُمِّ الْمُؤْمِنِینَ رضی الله عنها قَالَتْ: دَخَلَ عَلَیَّ النَّبِیُّ صلی الله علیه وسلم ذَاتَ یَوْمٍ فَقَالَ: «هَلْ عِنْدَکُمْ شَیْءٌ؟» فَقُلْنَا: لَا، قَالَ: «فَإِنِّی إِذَنْ صَائِمٌ» ثُمَّ أَتَانَا یَوْمًا آخَرَ فَقُلْنَا: یَا رَسُولَ اللهِ، أُهْدِیَ لَنَا حَیْسٌ فَقَالَ: «أَرِینِیهِ، فَلَقَدْ أَصْبَحْتُ صَائِمًا» فَأَکَلَ.[۱]
عایشه رضی الله عنها میگوید: روزی پیامبر صلی الله علیه وسلم به خانهام آمد و فرمود: «آیا نزد شما چیزی وجود دارد؟» گفتیم: خیر. فرمود: «پس من روزه هستم». بعد از آن، یک روز دیگر، رسول الله صلی الله علیه وسلم نزد ما آمد. ما گفتیم: یا رسول الله! به ما حلوایی (که از خرما، روغن و کشک درست شده) هدیه دادهاند. فرمود: «آن را به من نشان دهید؛ من صبحِ خودم را با روزه آغاز نمودم». آنگاه از آن، میل فرمود.
[۱]– مسلم حدیث شماره ۱۱۵۴