قابل توجه مقلدینی که قائل به بسته بودن دروازه اجتهاد هستند

الله تعالی میفرماید:

﴿وَلَٰکِنَّ ٱلنَّاسَ أَنفُسَهُمۡ یَظۡلِمُونَ﴾
ولی این مردمند که به خویشتن ستم می‌کند!
[یونس: ۴۴].

الله در قرآن کریم می‌فرماید:
﴿وَلَقَدۡ یَسَّرۡنَا ٱلۡقُرۡءَانَ لِلذِّکۡرِ فَهَلۡ مِن مُّدَّکِرٖ ١٧﴾
[القمر: ۱۷].
«ما قرآن را برای ذکر آسان ساخته‌ایم آیا پندپذیرنده و عبرت گیرنده‌ای هست»؟.
و می‌فرماید:
﴿أَرۡسَلۡنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوۡمِهِۦ لِیُبَیِّنَ لَهُمۡ﴾ [ابراهیم: ۴].
«ما هیچ پیغمبری را نفرستادیم مگر اینکه به زبان قوم خودش (متکلم بوده است) تا برای آنان (احکام الهی را) روشن سازد (و حقایق را تبیین و تفهیم کند)».
و می‌فرماید:
﴿أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ ٱلۡقُرۡءَانَ﴾
[محمد: ۲۴].
«آیا درباره قرآن نمی‌اندیشند»
(و مطالب و نکات آن را بررسی و وارسی نمی‌کنند؟)ولی مقلدین بر عکس این آیات صحبت می‌کنند و می‌گویند:
فهم قرآن ناممکن و تفسیر و بیانش ساده و آسان نیست حال که چنین باشد

پس هدف از نزول قرآن چیست؟
و اگر فرض کنیم قرآن و احادیث رسول اکرمص از بین رفته و ضایع شده‌اند بنابراین منطق هیچ خسارتی متوجه مسلمین نشده،زیرا اگر قرآن و حدیث در میان امت باقی بمانند باز هم جز تبرک استفاده‌ای دیگر ندارند اما استفادۀ علمی و استنباط احکام(از این دو منبع عظیم) خیر،زیرا بگمان این‌ها فقهاء همه علوم و مسایل را از قرآن استنباط و استخراج نموده‌اند و این مسایل را در کتاب‌های خودشان مدون نموده‌اند و دیگر اجازه بحث و بررسی و استنباط را ندارند.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …