آیا حدیثی که در فضیلت حضرت ابوبکر صدیق نقل می شود با عنوان زیر صحیح است؟
پیامبر صلی الله علیه و آله سلم فرمودند : اگر اعمال تمام امتم در یک کفه ترازو قرار گیرد اعمال ابوبکر در کفه دیگر ، باز به ابوبکر نمیرسد.
آیا این حدیث صحیح است ؟در چه کتابی آمده است لطفا آدرس آن را با نظر یه علمای مختلف راجع به این حدیث ذکر کنید .
جزاکم الله خیرا.
پاسخ : این حدیث بصورت موقوف و مرفوع روایت شده است ، که هر دوی آنها صحیح است .
ﺍﺑﻦ ﻋﺪﻱ ﻓﻲ ﺍﻟﻜﺎﻣﻞ این حدیث را بصورت مرفوع از ابن عمر رضی الله عنهما این گونه روایت نموده اند : ﻋﻦ اﺑﻦ ﻋﻤﺮ ﻗﺎﻝ ﻗﺎﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻟﻮ ﻭﺯﻥ ﺇﻳﻤﺎﻥ ﺃﺑﻲ ﺑﻜﺮ ﺑﺈﻳﻤﺎﻥ ﺃﻫﻞ ﺍﻷﺭﺽ ﻟﺮﺟﺢ .
ترجمه : ابن عمر رضی الله عنه فرمودند : رسول الله صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمودند : اگر ایمان ابوبکر با ایمان اهل زمین وزن شود ، ایمان ابوبکر سنگین تر خواهد گشت .
در سند این حدیث ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻌﺰﻳﺰ که یک راوی بسیار ضعیف است و امام ذهبی در کتاب المیزان در باره ایشان بیان نمودند که ابوحاتم و برخ دیگر از محدثین گفته اند : احادیث وی منکر اند ، ابن الجنید گفته که ایشان ارزش یک فلس را هم ندارد ، ابن عدی گفته که وی از پدرش احادیثی روایت می کند که متابعی ندارند .
واما سند موقوف آن را عراقی و سخاوی و برخ دیگر علما ومحدثین صحیح دانسته اند ، و امام اسحاق بن راهویه و بیهقی و برخ دیگر محدثین از قول عمر رضی الله عنه نقل نمودند که ایشان این حرف را در باره ایمان ابوبکر زده اند .
استاد آلبانی رحمه الله در سلسله احادیث ضعیفه و موضوعه در تحت حدیث ۶۳۴۴ از این حدیث این گونه سخن به میان آورده :
ﻗﻠﺖ : ﻭﻟﻌﻞ ﺃﺻﻞ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ ﺭﺅﻳﺎ ﺭﺁﻫﺎ ﺍﻟﻨﺒﻲ ﺻَﻠَّﻰ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ ﺃﻧﻪ ﻭﺿﻊ ﻓﻲ ﻛﻔﺔ ﻭﺍﻷﻣﺔ ﻓﻲ ﻛﻔﺔ ﻓﺮﺟﺢ ﺑﻬﻢ ، ﺛﻢ ﻭﺿﻊ ﺃﺑﻮ ﺑﻜﺮ ﻓﺮﺟﺢ ﺑﻬﻢ ، ﺛﻢ ﻋﻤﺮ ، ﺛﻢ ﻋﺜﻤﺎﻥ . ﺃﺧﺮﺟﻪ ﺍﺑﻦ ﺃﺑﻲ ﻋﺎﺻﻢ ﻓﻲ ” ﺍﻟﺴﻨﺔ” ( ۱۱۳۵ – ۱۱۳۹ ) ﻣﻦ ﻃﺮﻕ ﻋﻦ ﺃﺑﻲ ﺑﻜﺮﺓ ﻭﺃﻋﺮﺍﺑﻲ ، ﻭﺍﺑﻦ ﻋﻤﺮ ، ﻭﻓﻲ “ﺍﻟﻤﺠﻤﻊ” ( ۹/۵۹ ) ﺷﻮﺍﻫﺪ ﺃﺧﺮﻯ ، ﻳﺪﻝ ﻣﺠﻤﻮﻉ ﻃﺮﻗﻪ ﻋﻠﻰ ﺃﻥ ﻟﻠﺤﺪﻳﺚ ﺃﺻﻼً ، ﻭﻟﺬﻟﻚ ﺻﺤﺤﺘﻪ ﻓﻲ “ﺍﻟﻈﻼﻝ” . ﻭﺍﻟﻠﻪ ﺃﻋﻠﻢ .
ترجمه : من می گویم : شاید اصل این حیث همان خوابی باشد که پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم دیده اند ، که ایشان در کفه ترازو گذشته شدند و امت در کفه دیگر من از آنها سنگین تر بودم ، سپس ابوبکر گذاشته شد که از آنها سنگین تر بود ، سپس عمر و سپس عثمان ، این حدیث را ابن ابی عاصم در کتاب السنه حدیث ۱۱۳۵ تا ۱۱۳۹ با سندهای متعدد از ابوبکره ، و اعرابی و ابن عمر رضی الله عنهم روایت نموده و در المجمع ۹/۵۹ شواهد دیگری برایش روایت نموده ، مجموع سندها دلالت براین دارد که این حدیث اصلی دارد و بدین سبب من این حدیث را در کتاب الظلال صحیح دانسته ام ..والله اعلم .
هذا ما عندی والله اعلم بالصواب .