فضلیت شب قدر،و آن شب کدام شب است

{لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ} القدر (۳).
شب قدر, بهتر از هزار ماه است.
{تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَهُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍ} القدر (۴).
فرشتگان و روح (= جبرئیل) در آن (شب) به فرمان پروردگارشان برای (انجام) هر کاری نازل می شوند.
{سَلَامٌ هِیَ حَتَّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ} القدر (۵). 
(آن شب) تا طلوع فجر سلامتی (ورحمت) باشد.

عبادت و یا انجام کار نیک در دهه آخر ماه رمضان
(بخارى: ۲۰۲۴)
ترجمه: عایشه رضی الله عنها می گوید: هنگامیکه دهه آخر رمضان، فرا می رسید، رسول الله کمرش را محکم می بست (از همسران، دوری می گزید) و شب خود را با عبادت، زنده نگه می داشت و خانواده اش را نیز بیدار می کرد.
جستجوی شب قدر، در هفت شب آخر رمضان
َ(بخارى: ۲۰۱۵)
عبد الله بن عمر رضی الله عنهما روایت میکند که: چند تن از اصحاب پیامبر خواب دیدند که شب قدر، در هفت شب آخر رمضان است. رسول خدا فرمود: «می بینم که خوابهای شما در باب اینکه شب قدر در هفت شب آخر رمضان می باشد، موافق یکدیگر است. پس کسی که در صدد یافتن شب قدر می باشد، آنرا در هفت شب آخر رمضان، جستجو نماید».
ِ(بخارى: ۲۰۱۶)
ابوسعید خدری میگوید: در دهه دوم رمضان با رسول الله به اعتکاف نشستیم. آنحضرت صبح روز بیستم، بیرون آمد وبه ایراد سخن پرداخت وفرمود: «شب قدر، در خواب برایم مشخص شد. ولی من آنرا فراموش کردم و یا آنرا از یادم بردند. پس آنرا در شبهای فرد دهه آخر، جستجو نمایید. و همچنین، در خواب دیدم که میان آب وگل، سجده میکنم. هرکس با من معتکف بوده است، به خانه اش برگردد». راوی میگوید: وقتی به خانه برگشتیم، هیچ پاره ابری در آسمان ندیدیم. اما دیری نگذشت که ابری آمد و باران تندی، باریدن گرفت و آب از سقف مسجد که از شاخه نخل ساخته شده بود، سرازیرشد. وقتی که نماز اقامه شد، دیدم که رسول الله میان آب وگل، سجده می کند و اثر گل را بر پیشانی (مبارکش) مشاهده نمودم.
جستجوی شب قدر در شبهای فرد دهه آخر (بخارى: ۲۰۲۲)
عبد الله بن عباس رضی الله عنهما در روایتی دیگر، می گوید: رسول الله فرمود: «شب قدر در دهه آخر رمضان است، در نه شب و یا درهفت شب آخر آن، می باشد».

مقاله پیشنهادی

هدف از کار کردن و رزق حلال به دست آوردن

فرد مسلمان هرکاری که می‌‌‌‌کند، هدفش این باشد که به فرمان و حکم الهی عمل …