فضایل و برتری های سلمان رضی الله عنه (قسمت سوم)

سلمان یکی از یاران با وفای حضرت رسول (صلی الله علیه و آله وسلم) بود که به خاطر ایمان و اخلاص و تلاش بی دریغ به فضایل بی شمار نایل گردیده است و حضرت رسول (صلی الله علیه و آله وسلم) و یاران گرامی ایشان به منزلت و فضایل او گواهی داده اند.
انس بن مالک (رضی الله عنه) از حضرت رسول (صلی الله علیه و آله وسلم) روایت کرده است که: «چهار تن برای ایمان آوردن، از دیگران سبقت گرفته اند: از میان اعراب خودم، از میان رومیان صهیب بن سنان، از میان فارس ها سلمان و بالاخره از میان حبشی ها بلال.»
در روایتی دیگر نیز آمده است که آن حضرت فرمودند: «جبرئیل مرا آگاه ساخته که خداوند متعال، چهار تن را از میان یارانم بسیار دوست می دارد.» یارانی که آن جا بودند، عرض کردند: آن چهار تن چه کسانی هستند یا رسول الله؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: «علی، سلمان، ابوذر و مقداد».

علم و دانش سلمان

از سفرهای طولانی سلمان (رضی الله عنه) و استادهای مختلفی که داشته است معلوم می شود که او از علوم پیشینیان اطلاعات و معلومات وسیعی فرا گرفته و بعد از مسلمان شدنش هم یکی از نزدیکان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و از خدمتگزاران مخلص او بوده، که باز هم از آن دریای علم و معرفت کسب فیض نموده است.
حضرت علی (رضی الله عنه) در مورد ایشان فرموده اند: «او در میان ما، مانند لقمان حکیم است و از اهل بیت ما به شمار می رود .وی علوم اول و آخر را کسب نموده و دریایی است که هیچ گاه آب آن کم نخواهد شد و کسی هم به ته آن نخواهد رسید.»

نمونه ای از زهد سلمان

از مالک بن انس روایت شده که: سلمان در ابتدا خانه ای نداشت و هر جا سایه ای می یافت استراحت می کرد تا این که یکی از دوستانش به او گفت: آیا نمی خواهی خانه ای برایت بسازم که از گرما و سرما در امان باشی؟ سلمان گفت: چگونه خانه ای؟ دوستش گفت: خانه ای که طول و عرض آن به اندازه ی خودت باشد. سلمان موافقت کرد و به این ترتیب خانه ای برایش ساختند که هرگاه در آن می ایستاد، سرش به سقف آن می رسید و هر گاه می خوابید، نمی توانست به راحتی پای خود را دراز کند.

مقاله پیشنهادی

فضیلت مهاجران و انصار

الله متعال می‌فرماید: ﴿لِلۡفُقَرَآءِ ٱلۡمُهَٰجِرِینَ ٱلَّذِینَ أُخۡرِجُواْ مِن دِیَٰرِهِمۡ وَأَمۡوَٰلِهِمۡ یَبۡتَغُونَ فَضۡلٗا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٗا …