فضایل شب قدر

فضایل شب قدر:

شب نزول قرآن: ‏ ﴿إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ ‏﴾ ‏ما قرآن را در شب با ارزش « لیلهالقدر » فرو فرستاده‌ایم .‏﴿ شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَی وَالْفُرْقَانِ﴾( آن چند روز معیّن و اندک ) ماه رمضان است که قرآن در آن فرو فرستاده شده است ( و آغاز به نزول نموده است ودر مدّت ۲۳ سال تدریجاً به دست مردم رسیده است ) تا مردم را راهنمائی کند و نشانه‌ها و آیات روشنی از ارشاد ( به حق و حقیقت ) باشد و ( میان حق و باطل در همه ادوار ) جدائی افکند .
درین شب خداوند مقدرات را از لوح محفوظ به فرشتگان ابلاغ می کند و زندگی، مرگ، خوبی و بدی را تا سال آینده به آنان می سپارد.

این شب از هزار ماه بهتر است: ‌﴿ لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ ‏﴾ ‏شب قدر شبی است که از هزار ماه بهتر است. رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: ( کسی که از پاداش شب قدر محروم شود از همه خوبی ها محروم می گردد). نسایی

شب آمرزش گناهان: رسول خدا می فرمایند: « کسی که این شب را از روی ایمان داری و طلب ثواب قیام کند، گناهان گذشته اش آمرزیده می شود ». بخاری

شب نزول فرشتگان: ﴿‏ تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَهُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍ﴾ ‏‏فرشتگان و جبرئیل در آن شب با اجازه پروردگارشان ، پیاپی ( به کره زمین و به سوی پرستشگران و عبادت کنندگان شب زنده‌دار ) می‌آیند برای هرگونه کاری ( که بدان یزدان سبحان دستور داده باشد ).‏ رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: ( فرشتگان روی زمین در شب قدر بیشتر از ریگ هاست) احمد

شب سلامتی: ﴿سَلَامٌ هِیَ حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ ‏﴾ ‏آن شب ، شب سلامت و رحمت ( و درود فرشتگان بر مؤمنان شب زنده‌دار ) است تا طلوع صبح.‏

تعیین شب قدر:

جستجو در روایات وارده در خصوص شب قدر ما را به این نتیجه می رساند که شب قدر در دهه اخیر رمضان و شب های طاق می باشد. امام بخاری در کتاب صحیح البخاری بابی تحت عنوان( جستجوی شب قدر در شب های طاق دهه اخیر رمضان) نام گزاری کرده است. اجماع علماء بر این است که شب قدر در شبهای طاق دهه اخیر ماه مبارک رمضان می باشد. ابن عباس می گوید: عمر رضی الله عنه از یاران رسول خدا شب قدر را جویا شد، همه اتفاق داشتند که در دهه اخیر رمضان می باشد.

پنهان بودن شب قدر:

دانستیم که شب قدر در دهه اخیر رمضان می باشد؛ اما مشخص نیست که کدام شب است؛ چون رسول خدا صلی الله علیه وسلم این شب را می دانستند و به خاطر حکمتی که خداوند اراده کرده بود، پوشیده ماند و رسول خدا علت فراموشی را چنین بیان می کند« شب قدر را دیدم، کسانی مرا بیدار کردند که فراموشم گردید پس شب قدر را در دهه اخیر رمضان جستجو کنید».
اما فرموده رسول خدا در حدیث صحیح بخاری موقع بیان سبب پوشیده گی شب قدر می فرماید: « این کار به خیر شماست»؛ چون خفی بودن شب قدر باعث می شود که برای دریافت آن بیشتر تلاش کنیم و عبادت بیشتری انجام دهیم و برعکس اگر وقت معین می بود به آن شب اکتفا کرده و از قیام شب های دیگر کوتاهی می کردیم، از همین جهت پیامبر صلی الله علیه وسلم دهه اخیر رمضان را تا وفات شان به اعتکاف می نشستند.

فعالیت در شب قدر:

عائشه رضی الله عنها روایت نموده که پیامبر صلی الله علیه وسلم در دهه اخیر رمضان کمرش را می بست و شب زنده داری می کرد و اعضای فامیلش را بیدار می نمود. یعنی بیشتر عبادت نموده و از همسران شان دوری می کرد. در حدیث دیگری آمده که ( رسول خدا صلی الله علیه وسلم در دهه اخیر رمضان آنقدر تلاش می کردند که در غیر رمضان چنین نبودند) مسلم.
از خداوند جل جلاله می خواهیم که ما را از شب قدر بهره مند سازد و از خوبی و پاداش آن محروم مان نگرداند.

مقاله پیشنهادی

هدف از کار کردن و رزق حلال به دست آوردن

فرد مسلمان هرکاری که می‌‌‌‌کند، هدفش این باشد که به فرمان و حکم الهی عمل …