فضایل رمضان و فلسفه ی گرفتن روزه (۲)

رمضان و روزه

همان طور که می دانید گرفتن روزه در ماه مبارک رمضان بر افراد مکلف فرض است اما شاید سوالی پیش آید که چرا در ماه رمضان باید روزه گرفت؟

در پاسخ باید بگویم: علت این که ماه رمضان برای روزه گرفتن انتخاب شده این است که این ماه بر سایر ماه ها برتری دارد زیرا در این ماه قرآن کتاب هدایت و راهنمای بشر نازل شده است.

الله متعال می فرماید: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ…» (بقره/۱۸۵): (ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده است تا مردم را راهنمائی کند و نشانه ها و آیات روشنی از ارشاد باشد و (میان حق و باطل در همه زمان ها) جدائی بیندازد. پس هر کس از شما این ماه را دریابد باید که آن را روزه بگیرد).

همچنین در ماه رمضان شب قدر قرار گرفته است که این شب بهترین شب سال است و برکات و فضایل بی شماری در این شب وجود دارد.

الله متعال می فرماید: «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ. وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَهُ الْقَدْرِ. لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ. تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَهُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍ. سَلَامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ» (سوره قدر): (ما قرآن را در شب با ارزش «لیلهالقدر» نازل کردیم. تو چه می دانی شب قدر کدام است (و چه اندازه عظیم است ؟) شب قدر شبی است که از هزار ماه بهتر است. فرشتگان و جبرئیل در آن شب با اجازه پروردگارشان، پیاپی (به کره زمین و به سوی پرستشگران و عبادت کنندگان شب زنده دار) می آیند برای هرگونه کاری (که الله سبحان به آن دستور داده باشد). آن شب، شب سلامت و رحمت (و درود فرشتگان بر مؤمنان شب زنده دار) است تا طلوع صبح ).

فضایل رمضان

ماه رمضان سراسر خیر و برکت است و احادیث زیادی در فضایل این ماه روایت شده است و در این ماه درهای بهشت باز و دروازه های جهنم بسته می شود و همچنین شیاطین به زنجیر بسته می شوند به همین جهت کسی که قدر و جایگاه این ماه را بداند و در این ماه به عبادت پروردگار مشغول شود گناهان گذشته اش مورد عفو و بخشش قرار می گیرد.

رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید: «إِذَا جَاءَ رَمَضَانُ فُتِحَتْ أَبْوَابُ الْجَنَّهِ»: (با آمدن رمضان درهای بهشت گشوده می شود). (متفق علیه)

و در روایت دیگر آمده است: «إِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ فُتِّحَتْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَغُلِّقَتْ أَبْوَابُ جَهَنَّمَ وَسُلْسِلَتِ الشَّیَاطِینُ»: (وقتی ماه رمضان از راه می رسد، درهای آسمان گشوده می شوند و درهای جهنم بسته می گردد و شیاطین به زنجیر کشیده می شوند). (صحیح بخارى/ ش:۱۸۹۹)

و در حدیث دیگر می فرماید: «مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِیمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ»: (هر کس ماه رمضان را از روی ایمان و برای حصول اجر و پاداش، روزه بگیرد، گناهان گذشته اش آمرزیده می شوند). (متفق علیه)

و در حدیث دیگر می فرماید: «مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِیمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ»: (هر کس ماه مبارک رمضان را از روی ایمان و برای حصوب اجر و پاداش در عبادت بگذارند تمام گناهان گذشته اش مورد عفو قرار خواهند گرفت). (متفق علیه)

نویسنده: امید خزاعی

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …