فرق عذاب قبر با فشار قبر چیست؟

الحمدلله

عذاب قبر بر هرکسی وارد نمی شود و بعضی از انسانها از آن معاف هستند، و ممکن است بعضی از مسلمانها اندکی عذاب قبر بچشند و بعد از آنها برداشته شود و برای بعضی تا روز قیامت ادامه دارد، و قبر یا باغی از باغهای بهشت است و یا گودالی از چاه های جهنم، اما فشار قبر یعنی فشردن میت در داخل قبر که موقتی است، وقتی میت در قبر گذاشته می‌شود قبر او را می‌فشارد و بر خلاف عذاب قبر، کسی از فشردن قبر نجات پیدا نمی‌کند، چه نیک باشد یا بد، صالح باشد یا نا صالح، کوچک باشد یا بزرگ. در روایات آمده است که قبر معاذ رضی الله عنه را به شدت فشرد، در حالی که عرش عظیم خدا در اثر مرگ او به لرزه در آمد و درهای آسمان برایش باز شدند و هفتاد هزار فرشته در تشییع جنازه او شرکت کردند.

در سنن نسائی از ابن عمر رضی الله عنه روایت شده که رسول‎الله صلی الله علیه وسلم در باره او فرمود: (هَذَا الَّذِی تَحَرَّکَ لَهُ الْعَرْشُ وَفُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَشَهِدَهُ سَبْعُونَ أَلْفًا مِنْ الْمَلَائِکَهِ لَقَدْ ضُمَّ ضَمَّهً ثُمَّ فُرِّجَ عَنْهُ) نسائی کتاب الجنائز.

(کسی که عرش برایش به لرزه در آمد و درهای آسمان برایش گشوده شدند و هفتاد هزار فرشته در تشییع جنازه او شرکت کردند، دچار فشار قبر شد، سپس رها گشت).

و در مسند کبیر و اوسط طبرانی از ابن عباس رضی الله عنه چنین روایت شده که‌رسول‎الله صلی الله علیه وسلم فرمود: (لَوْ نَجَا أَحَدٌ مِنْ فِتْنَهِ الْقَبْرِ لَنَجَا سَعْدُ بن مُعَاذٍ، وَلَقَدْ ضُمَّ ضَمَّهً ثُمَّ رُخِّیَ عَنْهُ.)

(اگر قرار باشد کسی از فشردن قبر نجات پیدا کند، سعد بن معاذ رضی الله عنه نجات می‌یافت، ولی قبر او را به شدت فشرد و بعد رها ساخت). در صحیح الجامع اسناد آن صحیح قرار داده شده است.

از جمله دلایلی که بر صحت فشردن قبر برای هرکسی دلالت دارند و حتی کودکان نیز از آن مستثنی نمی‌شوند، حدیثی است در مسند اوسط از ابی ایوب و در کامل ابن عدی از حضرت انس به این شرح روایت شده است، رسول‎الله صلی الله علیه وسلم فرمود: (لَوْ أَفْلَتَ أَحَدٌ مِنْ ضَمَّهِ الْقَبْرِ لأَفْلَتَ هَذَا الصَّبِیُّ.) صحیح الجامع: ۵/۶۵٫

(اگر قرار باشد کسی از فشردن قبر نجات پیدا کند، این کودک نجات می‌یافت).

والله اعلم

مقاله پیشنهادی

علم چگونه از بین می‌رود؟

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُکمْ حَدِیثًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم …