فرق بین نبی و رسول

نبی کسی است که خداوند به وسیله امر و نهی‌اش به او خبر می‌دهد تا مؤمنان را مورد خطاب قرار دهد و آن‌ها را به آن امر نماید و او کافران را مورد خطاب قرار نمی‌دهد و به سوی آن‌ها فرستاده نمی‌شود.

اما رسول کسی است که به سوی کافران و مؤمنان فرستاده شده تا رسالت خداوند را به آن‌ها برساند و به عبادت خداوند آن‌ها را دعوت نماید.

و شرط رسول بودن این نیست که با شریعت جدید بیاید مانند یوسف که بر دین ابراهیم، داود و سلیمان بر شریعت تورات قرار داشتند و همه آن‌ها رسول بودند. الله تعالی می‌فرماید: ﴿وَلَقَدۡ جَآءَکُمۡ یُوسُفُ مِن قَبۡلُ بِٱلۡبَیِّنَٰتِ فَمَا زِلۡتُمۡ فِی شَکّٖ مِّمَّا جَآءَکُم بِهِۦۖ حَتَّىٰٓ إِذَا هَلَکَ قُلۡتُمۡ لَن یَبۡعَثَ ٱللَّهُ مِنۢ بَعۡدِهِۦ رَسُولٗاۚ﴾ [المؤمن: ۳۴]. «یوسف از قبل با دلایل روشن به سوی شما آمد ولی شما پیوسته به آنچه به سوی شما می‌آمد در شک بودید تا وقتی که از دنیا رفت گفتید خداوند بعد از او هرگز فرستاده ای را برنخواهد انگیخت» و می‌فرماید: ﴿۞إِنَّآ أَوۡحَیۡنَآ إِلَیۡکَ کَمَآ أَوۡحَیۡنَآ إِلَىٰ نُوحٖ وَٱلنَّبِیِّ‍ۧنَ مِنۢ بَعۡدِهِۦۚ وَأَوۡحَیۡنَآ إِلَىٰٓ إِبۡرَٰهِیمَ وَإِسۡمَٰعِیلَ وَإِسۡحَٰقَ وَیَعۡقُوبَ وَٱلۡأَسۡبَاطِ وَعِیسَىٰ وَأَیُّوبَ وَیُونُسَ وَهَٰرُونَ وَسُلَیۡمَٰنَۚ وَءَاتَیۡنَا دَاوُۥدَ زَبُورٗا ١۶٣ وَرُسُلٗا قَدۡ قَصَصۡنَٰهُمۡ عَلَیۡکَ مِن قَبۡلُ وَرُسُلٗا لَّمۡ نَقۡصُصۡهُمۡ عَلَیۡکَۚ وَکَلَّمَ ٱللَّهُ مُوسَىٰ تَکۡلِیمٗا ١۶۴﴾ [النساء: ۱۶۳-۱۶۴]. «ما به تو وحی کردیم همانگونه که به نوح و پیامبران بعد از او وحی نمودیم و همچنین به ابراهیم، اسماعیل، اسحاق، یعقوب، اسباط، عیسی، ایوب، یونس، هارون و سلیمان وحی کردیم و به داود زبور را عطا نمودیم. همچنین به پیامبران قبل از تو که قصه ایشان را بازگو کرده‌ایم و پیامبرانی که داستان آن‌ها را برایت بازگو ننموده‌ایم وحی کردیم و خداوند با موسی سخن گفت».

بر نبی، رسول نیز بکار رفته است همانگونه که الله تعالی می‌فرماید: ﴿وَمَآ أَرۡسَلۡنَا مِن قَبۡلِکَ مِن رَّسُولٖ وَلَا نَبِیٍّ إِلَّآ إِذَا تَمَنَّىٰٓ أَلۡقَى ٱلشَّیۡطَٰنُ فِیٓ أُمۡنِیَّتِهِۦ فَیَنسَخُ ٱللَّهُ مَا یُلۡقِی ٱلشَّیۡطَٰنُ ثُمَّ یُحۡکِمُ ٱللَّهُ ءَایَٰتِهِۦۗ وَٱللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٞ ۵٢﴾ [الحج: ۵۲]. «پیش از تو هیچ رسول و نبی ای نفرستادیم مگر اینکه هرگاه چیزی تلاوت می‌نمود شیطان در تلاوتش القا می‌کرد پس خداوند آنچه را که شیطان القا می‌کرد محو و نابود می‌گردانید سپس خداوند آیات خود را استوار می‌ساخت و خداوند دانای حکیم است». الله تعالی ذکر می‌کند که نبی و رسول را فرستاده است. و بیان آن بدین شیوه است که الله تعالی هنگامی که به نبی برای دعوت مؤمنان امر می‌نماید پس او فرستاده شده از جانب الله به سوی آن‌هاست ولی این ارسال تنها خاص ایمانداران است. اما ارسال مطلق، فرستادن رسولان برای کافران و مؤمنان می‌باشد.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …