فرق بدعتِ حقیقی با بدعتِ اضافی چیست؟ (همراه با مثال)

  بدعت حقیقی و محض، آن است که تمام جنبه­ هایش نوآوری شده باشد. و هیچ بخشِ آن از شریعت اسلامی نیست. از این رو بدان بدعت حقیقی گویند. زیرا به تمام معنا با سنت همخوانی و سنخیت ندارد؛ هر چند مرتکب بدعت شبهه­ هایی داشته باشد که بدعتش را دلیل شرعی تصور کند.

مانند: طواف قبرها، ایستادن در غیر عرفه، گذاشتنِ شمع و تندیس اطراف ضریح.

  اما بدعت اضافی آن است که از یک نظر به نوعی دلیلی دارد و با شرع مخالف نیست و اما از جهتی دیگر ارتباطی با دلیل شرعی ندارد. از جهتی با شرع موافق و از جهتی دیگر در تضاد با شریعت است. بارزترین ویژگی چنین بدعت­ هایی این است که از نظرِ اصلِ این عبادت، برایش دلیلی دارند، اما از نظر کیفی و تفصیلی که مبتدع آن را عرضه می­ کند، بدون دلیل است. لیکن عبادات توقیفی هستند و برای اثبات این که در اصل مشروع بوده ­اند یا نه باید دلیل داشته باشند. همین­ طور از نظر کیفیتِ ادا هم باید مدلّل باشند.

  نمازهای نافله مستحب هستند. اما خاص کردن اوقات و کیفیتی خاص برای انجام نمازهایی که در شریعت چنین خاص نشده­ اند، بدعت محسوب می­ شوند. مانند: نماز رغائب، نماز شبِ نیمه­ ی شعبان و نماز مونسِ قبر.

  مبتدع که بدعتش از نوع اضافی است، با کارهای مشروع و غیر مشروع به الله متعال تقرب می­ جوید. حال آن­که تقرّب فقط به وسیله­ ی عباداتِ مشروع حاصل می­ گردد. در روایت صحیح می­ خوانیم: «مَن عَمِلَ عملاً لیسَ عَلَیهِ أَمرُنا فَهوَ رَدٌّ»: (هر کس کاری کند که طبق دستور ما نباشد، کارش مردود است)[۱].

[۱] . مسلم.

مقاله پیشنهادی

به صبر کنندگان مژده بده

ما از آنِ الله هستیم و به سوی او برمی‌گردیم تا به هرکس هر عملی …