فرض بودن نماز جمعه

عن أبی هُرَیْرَهَ رضی اللّه عنه : أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صلی اللّه علیه و سلم یَقُولُ: «نَحْنُ الآخِرُونَ السَّابِقُونَ یَوْمَ الْقِیَامَهِ، بَیْدَ أَنَّهُمْ أُوتُوا الْکِتَابَ مِنْ قَبْلِنَا، ثُمَّ هَذَا یَوْمُهُمِ الَّذِی فُرِضَ عَلَیْهِمْ، فَاخْتَلَفُوا فِیهِ، فَهَدَانَا اللَّهُ، فَالنَّاسُ لَنَا فِیهِ تَبَعٌ: الْیَهُودُ غَدًا، وَالنَّصَارَى بَعْدَ غَدٍ».

(بخارى:۸۷۶)

ترجمه: ابوهریره رضی الله عنه می گوید: رسول اللّه صلى اللّه علیه و سلم فرمود:

«ما در دنیا، آخرین اُمت هستیم ولی در قیامت، پیشاپیش سایر امتها خواهیم بود با وجودی که آنها قبل از ما  صاحب کتاب آسمانی شده اند. سپس، خداوند روز جمعه را برای اهل کتاب، فرض نمود (تا شعائرشان را در آن انجام دهند) ولی آنان در مورد آن، دچار اختلاف نظر شدند. آنگاه، خداوند ما را بدان (روز جمعه) راهنمایی فرمود و بقیه مردم (اهل کتاب) پشت سر ما قرار دارند؛ شنبه روز عبادت یهود و یکشنبه روز عبادت نصارا است».

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …