فرضیّت و فضایل نماز

فرضیّت نماز از آیات قرآن مجید ثابت است. در فضیلت آن چیزی از ارشادات رسول اکرم (صلّی اللّه علیه و سلّم) را می آوریم.

فرمودۀ سرور دو جهان (صلّی اللّه علیه و سلّم) است که : خداوند متعال فرمود من بر امّت شما نمازهای پنجگانه را فرض کرده ام و بر خود لازم گرفته ام. هر که بر ادای این پنج نماز در اوقاتشان مواظبت نماید او را در داخل بهشت می گردانم و هرکه اهتمام این نمازها را نکند او را با من هیچ گونه عهدی نیست که داخل بهشتش گردانم (اَوکماقال). سرور کائنات (صلّی اللّه علیه و سلّم) فرمود: هرگاه انسان برای نماز می ایستد درهای بهشت باز می گردند و حجاب بین او وخداوند متعال برداشته می شود تا مادامی که به سرفه و خیالات این طرف و آن طرف مشغول نشود (اَوکماقال).
فرموده حضرت رسول (صلّی اللّه علیه و سلّم) است که نماز نور مؤمن است (اَوکماقال).
آن حضرت (صلّی اللّه علیه و سلّم) فرموده است که هنگام نماز سر نمازگزار در حال سجده بر قدم های حق سبحانهُ و تعالی واقع است.
فرموده گرامی رسول اکرم (صلّی اللّه علیه و سلّم) است که نماز معراج مؤمنین است. سرور دو عالم صلّی اللّه علیه و سلّم فرموده است که تا وقتی که مسلمان نمازهای پنجگانه را با اهتمام ادا می نماید شیطان از او می ترسد و در هراس است و هرگاه او در نماز کوتاهی کند شیطان از او خوف و هراسی به خود راه نمی دهد و در صدد فریب دادن او بر می آید.
حضرت عبداللّه بن مسعود (رضی اللّه عنه) از آن حضرت (صلّی اللّه علیه و سلّم) نقل می کند که: از کلّیه اعمال نماز نزد من محبوب تر است (اَوکماقال).

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …