فرزندان ابوبکر رضی الله عنه (۲)

ام‌المؤمنین عایشه ‌رضی‌الله‌عنها

ام‌المؤمنین عایشه‌ رضی‌الله‌عنها که ملقب به صدیقه است، در شش سالگی به نکاح رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم درآمد و در نه‌سالگی به خانه‌ی آن حضرت رفت.
عروسی‌اش در ماه‌ شوال بود.
او، عالم‌ترین و دانا‌ترین زنان بود و پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم، کنیه‌ی ام‌عبدالله را بر او نهادند.
عایشه رضی‌الله‌عنها، آن‌چنان نیک و شایسته بود که محبت پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم با او، نمونه‌ی دوست داشتن همسر نیک و شایسته بود. شعبی، می‌گوید: هرگاه مسروق، از ام‌المؤمنین، عایشه‌ رضی‌ الله‌ عنها حدیث می‌گفت، چنین کلماتی را بر زبان می‌آورد که: «صدیقه دختر صدیق رضی‌الله‌عنهما، آن‌که در کتاب‌خدا از تهمت و گناه، بری دانسته شد، حبیبه‌ی حبیب‌اللهص، مرا این‌چنین حدیث گفته‌است.» از عایشه رضی الله عنها، ۲۲۱۰ حدیث روایت شده که ۱۷۴ حدیث، متفق‌علیه می‌باشد.
۵۴ حدیث او را بخاری رحمه الله، به تنهایی روایت کرده و۶۹ حدیث او را هم، امام مسلم رحمه الله نقل نموده است.
حضرت عایشه ‌رضی‌الله‌عنها، شصت و سه سال و چند ماه، زندگی فرمود و درسال ۵۷ هجری بی‌آن که فرزندی داشته باشد، درگذشت.

ام‌کلثوم بنت ابی‌بکر مادر ام‌کلثوم، حبیبه بنت خارجه ‌رضی‌الله‌عنها است. ابوبکر رضی الله عنه به ام‌المؤمنین عایشه‌ رضی‌الله‌عنها در بستر وفاتش درباره‌ی دو برادر و دو خواهر عایشه سفارش کرد و فرمود: «آنها، خواهران و برادران تو هستند.» عایشه‌ رضی‌الله‌ عنها درآن ‌هنگام پرسید: «من، یک خواهر دارم که اسماء است؛ آن یکی، کیست؟» ابوبکر رضی الله عنه فرمود: «همسرم حبیبه دختر خارجه، باردار است و من، احساس می‌کنم که آن‌بچه، دختر خواهد بود.» و همین‌طور هم شد و ام‌کلثوم بعد از وفات ابو بکر رضی الله عنهما به دنیا آمد؛ طلحه‌ بن‌ عبیدالله رضی الله عنه با ام‌کلثوم بنت ابی‌بکر رضی الله عنه ازدواج کرد؛ طلحه  شوهر ام‌کلثوم در جریان جنگ جمل شهید شد.
عایشه‌ رضی‌ الله‌ عنها، خواهرش را به همراه خود در حالی که عده‌اش را می‌گذراند، برای زیارت خانه‌ی خدا به مکه برد.
آری، این، افراد خانواده‌ی مبارک و پرخیر ابوبکر صدیق رضی الله عنه بودند که خداوند، همه‌ی آنان را به اسلام مشرف فرمود.
ابوبکر رضی الله عنه درمیان صحابه به این فضل الهی مختص گردیده که تمام خانواده‌اش مسلمان شوند.
علما گفته‌اند: از یاران رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم، هیچ خانواده‌ای نیست که چهار نسل آن، اسلام آورده و به شرافت هم‌صحبت با رسول‌اکرم صلی الله علیه وآله وسلم نایل شده باشند، مگر خانواده‌ی ابوبکر رضی الله عنه که عبارتند از عبدالله‌ بن زبیر (نوه‌ی ابوبکر)،
مادر عبدالله‌ بن‌ زبیر یعنی اسماء بنت ابی‌بکر و خود ابوبکر و پدرش ابوقحافه. این چهار نسل و هم‌چنین محمد بن عبدالرحمن ‌بن ‌ابی‌بکر ‌بن ‌ابی‌قحافه، همگی از یاران و اصحاب رسول‌خداص هستند.
درمیان صحابه، کسی جز ابوبکر رضی الله عنه نیست که پدر و مادر و تمام فرزندانش، مسلمان شده و دوران رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم را دریافته باشند.
محمد‌ بن‌ عبدالرحمن، نوه‌ی ابوبکر، دوره‌ی رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم را به خود دیده و ابوبکر رضی الله عنه تنها کسی است که تمام نسلش، هم از طرف زنان و هم از جانب مرد‌ها، به پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم، ایمان آوردند و به افتخار هم‌صحبتی آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم نایل شدند.
بله، این، خانه‌ی صدیق است که تمام خانواده‌اش، ایمان آورده و هیچ منافقی، درمیان آن‌ها نبوده است؛ این، افتخاری است که از میان صحابه، فقط نصیب ابوبکر رضی الله عنه گردید.
در آن زمان، همواره بر سر زبان‌ها بود که: ایمان، خانه‌هایی دارد و نفاق نیز خانه‌هایی؛ خانه‌‌ی ابوبکر رضی الله عنه از مهاجران، یکی از خانه‌های ایمان است؛ همان‌گونه که خانه‌های بنی‌نجار از انصار، جزو خانه‌های ایمان می‌باشد.

(نام کتاب:خلفای راشدین؛ابوبکرصدیق رضی الله عنه، مؤلف:دکترعلی صلابی)

مقاله پیشنهادی

محبت صحابه رضی الله عنهم

از علامت‌های ایمان عبارت‌اند از: محبت داشتن به تمام صحابه با قلب، و تعریف و …