فراگیری علم شریعت

سلام علیکم به دلیل ممنوعیت گفتن درسهای دینی در تاجیکستان ما چطوری این علوم را یاد بگیریم.و در اینجا حجاب ممنوع است و باید بدون حجاب به بیرون رفت.

پاسخ:

الحمدلله

بر حَسَب حال شما باید گفت: اگر می توانید به مکانی هجرت کنید که بتوانید در آنجا شعائر دین خود را انجام دهید باید هجرت کنید اما اگر قادر به هجرت کردن نیستید باید بدانید که : اگر حفظ حجاب برای شما سبب ضرر در نفس، آبرو و یا عقل شما شود؛ پس در این حالت جایز است به اندازه دفع ضرر و ضرورت، کشف حجاب کرد. چون ضروریات می تواند محظورات را مباح کند. اما این کار ضوابطی دارد: نباید از منزل خارج شد مگر در حالت ضرورت. اما اگر حجاب داشتن خواهری؛ او را در ضررهای مذکور قرار نمی دهد و کشف حجاب جزو ضرورت نمی شود؛ گرچه در مشقت و سختی هم باشد؛ جایز نیست کشف حجاب کرد. بلکه باید بر اذیت و آزار صبر کرد که اجر عظیمی در آن می باشد. الله متعال می فرماید: {ﻓَﺎﺳْﺘَﺠَﺎﺏَ ﻟَﻬُﻢْ ﺭَﺑُّﻬُﻢْ ﺃَﻧِّﻲ ﻻ ﺃُﺿِﻴﻊُ ﻋَﻤَﻞَ ﻋَﺎﻣِﻞٍ ﻣِﻨْﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﺫَﻛَﺮٍ ﺃَﻭْ ﺃُﻧْﺜَﻰ ﺑَﻌْﻀُﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﺑَﻌْﺾٍ ﻓَﺎﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻫَﺎﺟَﺮُﻭﺍ ﻭَﺃُﺧْﺮِﺟُﻮﺍ ﻣِﻦْ ﺩِﻳَﺎﺭِﻫِﻢْ ﻭَﺃُﻭﺫُﻭﺍ ﻓِﻲ ﺳَﺒِﻴﻠِﻲ ﻭَﻗَﺎﺗَﻠُﻮﺍ ﻭَﻗُﺘِﻠُﻮﺍ ﻟَﺄُﻛَﻔِّﺮَﻥَّ ﻋَﻨْﻬُﻢْ ﺳَﻴِّﺌَﺎﺗِﻬِﻢْ ﻭَﻟَﺄُﺩْﺧِﻠَﻨَّﻬُﻢْ ﺟَﻨَّﺎﺕٍ ﺗَﺠْﺮِﻱ ﻣِﻦْ ﺗَﺤْﺘِﻬَﺎ ﺍﻟْﺄَﻧْﻬَﺎﺭُ ﺛَﻮَﺍﺑﺎً ﻣِﻦْ ﻋِﻨْﺪِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻭَﺍﻟﻠَّﻪُ ﻋِﻨْﺪَﻩُ ﺣُﺴْﻦُ ﺍﻟﺜَّﻮَﺍﺏِ ‏} ‏[ ﺁﻝ ﻋﻤﺮﺍﻥ: ۱۹۵]. ترجمه: پس پروردگارشان دعای ایشان را پذیرفت و پاسخشان داد که من عمل هیچ کسی از شما را که به کار پرداخته باشد خواه زن باشد یا مرد ضائع نخواهم کرد . پاره ای از شما از پاره دیگر هستید. آنان که هجرت کردند ، و از خانه های خود رانده شدند ، و در راه من اذیّت و آزارشان رساندند ، و جنگیدند و کشته شدند ، هر آینه گناهانشان را می بخشم و به بهشتشان درمی آورم . بهشتی که رودخانه ها در زیر ( درختان ) آن روان است . این پاداشی از سوی خدا ،( ایشان را ) است ، و پاداش نیکو تنها نزد خدا است .
اما در مورد درس خواندن باید گفت این مورد از ضروریات نمی باشد و می توان در منزل نیز مسائل اساسی و علمی که الله متعال فرض کرده است را یاد گرفت و لازم نباشد به خارج از منزل رفت. پس نمی توان به سبب درس خواندن کشف حجاب کرد که گناهی بس بزرگ خواهد بود. واین رأی شیخ ابن عثیمین رحمه الله نیز می باشد.

والله أعلم.

مقاله پیشنهادی

علم چگونه از بین می‌رود؟

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُکمْ حَدِیثًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم …