فتوای علمای هیئت دائمی در مورد حکم جشن های شادی آور مانند جشن مولود، تولد و معراج

جلساتی که برای تعظیم و بزرگداشت فرد یا امید برای کسب برکت از او و دریافت ثواب برگزار می شود، مانند: برپایی جشن میلاد پیامبر صَلَّی اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ ، امام حسین رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ و تعظیم ایام و شب های خاصی جهت کسب ثواب مانند جشن گرفتن در نیمه ی شعبان، شب اسراء و معراج و امثال اینها بدعت بودن چنین مواردی واضح و آشکار است.

ولی اگر از این مراسم و جشن ها قصد تبرک و دریافت ثواب کرده نشود باز هم جائز نیستند. چون اینها نوعی همرنگی و تشابه با کفار است و سبب میل و رغبت به سوی جشن های حرام دیگری می شوند، لذا ترک این کارها به منزله ی بستن دروازه ی شرّ و فساد است که باید از آنها جلوگیری شود.

تلاوت قرآن از بهترین نیکیها و اعمال صالح است، لیکن خواندن قرآن برای ختم جلسات توأم با بدعت جائز نیست. چون این کار نوعی اهانت به قرآن محسوب می شود. در حقیقت قرار دادن قرآن در غیر جایگاه واقعی اش است.

خواندن اشعار و سرود هایی در مدح پیامبر صَلَّی اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ اگر از غلو و مطالب گزاف خالی باشند، جائز است.

رسول الله صَلَّی اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرموده است: [لَا تُطْرُونِی کَمَا أَطْرَتْ النَّصَارَی ابْنَ مَرْیَمَ، وَإِنَّمَا أَنَا عَبْد، فَقُولُوا: عَبْدُ اللَّهِ وَرَسُولُهُ].

صحیح البخاری الصفحه أو الرقم: ۳۴۴۵ مسند أحمد الصفحه أو الرقم: ۱/۹۴٫

در تعریف من آنگونه که نصاری در تعریف عیسی پسر مریم زیاده روی کردند زیاده روی نکنید، من بنده ای بیش نیستم، پس درباره ی من بگوئید: بنده الله و پیامبرش».

در حدیثی دیگر از ابن عباس رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : ” إِیَّاکُمْ وَالْغُلُوَّ فِی الدِّینِ ، فَإِنَّمَا أَهْلَکَ مَنْ کَانَ قَبْلَکُمُ الْغُلُوُّ فِی الدِّینِ.

از غلو در دین بپرهیزید چون غلو امت های پیش شما را هلاک کرده است».

المصدر : صحیح النسائی الصفحه أو الرقم: ۳۰۵۷ _ المصدر : السلسله الصحیحه الصفحه أو الرقم: ۱۲۸۳٫

ختم جلسه درحالت ایستاده به خاطر احترام به پیامبر صَلَّی اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ نا مناسب و ناجائز است که الله و پیامبرش بدان راضی نمی شوند و شریعت اسلامی آنرا تأیید نمی کند واین عمل از بدعتهای حرام است.

فتوای انجمن دایم پژوهشهای علمی و افتا (۸/۳۱۷-۳۲۰).

مقاله پیشنهادی

علم چگونه از بین می‌رود؟

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُکمْ حَدِیثًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم …