غیب‌گویی قرآن و تحقق آن

قرآن برخی از حوادث تاریخی و امور غیبی را با کمال صراحت و اطمینان پیشگویی کرده و سالها پیش، از وقوع آنها خبر داده است و همانگونه هم اتفاق افتاده است؛ حالانکه  جز الله تعالی کسی غیب نمی‌داند؛ پس این دلیل است بر اینکه قرآن سخن الله است.

۱- پیشگویی پیروزی روم بر ایران

 هنگامی که فارسیان بت‌پرست در پیکار با رومی‌های اهل کتاب پیروز شدند، مشرکین مکه شاد و مسلمانان ناراحت شدند؛ چرا که رومیان اهل کتاب و به آئین مسلمانان بودند و مشرکین با مجوسیان تقریب دینی داشتند و مسلمانان را تهدید کردند که سرنوشت شما هم‌بسان آنان خواهد شد،پس خداوند این آیات را نازل کرد: ﴿الم ∗ غُلِبَتِ الرُّومُ ∗ فِی أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَیَغْلِبُونَ ∗ فِی بِضْعِ سِنِینَ لِلّٰهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَمِنْ بَعْدُ وَیَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ ∗ بِنَصْرِ اللهِ یَنْصُرُ مَنْ یَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ ∗ وَعْدَ اللهِ لَا یُخْلِفُ اللهُ وَعْدَهُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ﴾ [روم: ۶- ۱]؛ رومیان (در جنگ با ایرانیان) شکست خوردند. در (منطقه شام که) نزدیکترین سرزمین (روم به سرزمین مسلمانان و جایی است که پایین‌ترین جای جهان از سطح دریاست) و ایشان پس از شکست‌شان پیروز خواهند شد در چند سال آینده،پیش از (شکست رومیان) و پس (از پیروزی آنان) زمام امور به دست الله است،و آن روز مؤمنان (از پیروزی رومیان اهل کتاب) شادمان می‌شوند به یاری خدا و الله هر کسی را که بخواهد یاری می‌دهد، و او (بر دشمنان) بس چیره و (بر دوستان) بسیار مهربان است.

پس از نزول آیه مشرکین گفتند: هرگز فارس‌ها شکست نمی‌خورند، مسلمانان به استناد آیه بالا شکست آنان را حتمی دانستند و بین ابوبکر به نمایندگی از مسلمانان و ابی بن حلف به نمایندگی از مشرکین شرط گذاشته شد، هفت سال از نزول آیه نگذشته بود که رومی‌ها پیروز شدند و وعده‌ی خدا متحقق شد و بسیاری از مردم بر اثر آن ایمان آوردند.

۲- پیشگویی پیروزی پیامبر بر مشرکان

در صدر اسلام مشرکین مکه در اوج قدرت و مسلمانان مکّه از هر نظر در ضعف شدید بودند و هیچ‏گونه آمادگی و امکانات جنگی نداشتند. در چنین موقعیتی، قرآن پیروزی قریب‏ الوقوع و آینده درخشان آنان را نوید و شکست عاجل و حتمی دشمن اسلام را بشارت داد: ﴿أَکُفَّارُکُمْ خَیْرٌ مِنْ أُولَئِکُمْ أَمْ لَکُمْ بَرَاءَهٌ فِی الزُّبُرِ ∗ أَمْ یَقُولُونَ نَحْنُ جَمِیعٌ مُنْتَصِرٌ ∗ سَیُهْزَمُ الْجَمْعُ وَیُوَلُّونَ الدُّبُرَ﴾ [قمر: ۴۵- ۴۳]؛ آیا کافران شما (اهل مکه) از آنان (قوم نوح، عاد، ثمود، لوط، فرعون) بهترند؟ یا در کتاب های آسمانی برای شما امان نامه ای نازل شده است. یا می‌گویند: ما جماعتی (یکپارچه و) شکست‌ناپذیر و انتقام‌گیر هستیم. آن جمع به زودی (در جنگ بدر) شکست می‌خورد و عقب نشینی می‌کند.

این پیشگویی که در مکه صورت گرفته بود، بعد از هجرت پیامبر صلى الله علیه و آله در جنگ «بدر» تحقق یافت، خداوند مسلمانان را که از نظر افراد و اسلحه بسیار کم بودند به طور شگفت‏ انگیز بر مشرکان مکّه که سه برابر مسلمانان بودند و اسلحه‌ی فراوان داشتند پیروز نمود.

۳ـ محمد صلی الله علیه وسلم آخرین پیامبر

قرآن می‌گوید محمد صلی الله علیه وسلم آخرین پیامبران است؛ چنانکه می‌فرماید: ﴿مَا کَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِکُمْ وَلٰکِنْ رَسُولَ اللهِ وَخَاتَمَ النَّبِیِّینَ وَکَانَ اللهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمًا﴾ [احزاب: ۴۰]؛ محمّد پدر هیچ یک از مردان شما نیست؛ بلکه فرستاده‌ی خدا و آخرین پیغمبران است و خدا به هر چیزی داناست.

این خبر غیبی است که گذشت قرن ها راستی آن را تایید می‌کند و پس از پیامبر هیچ کسی با معجزه الهی ادعای نبوت نکرده و نخواهد کرد.

۴- حفاظت از قرآن

در قرآن از سوی الله تعالی ادعا شده که قرآن در زمان‌های آینده از تغییر و تحریف مصون می‌ماند؛چنانکه می‌فرماید: ﴿إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ﴾ [حجر: ۹]؛ به یقین ما قرآن را نازل کردیم و به یقین ما نگهبان آن هستیم.

این خبر غیبی با وجود کوشش دشمنان و مدعیان تحریف و پدید آمدن تغییر در زبان و نوشتار و گذشت قرنها از نزول قرآن،همچنان پابرجاست.

۵- حفاظت از پیامبر

الله تعالی در قرآن حمایت و حفاظت پیامبر را از ترور به عهده گرفته؛ چنانکه می‌فرماید:‌ ﴿یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ﴾ [مائده: ۶۷]؛ ای پیامبر! هر آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده است، برسان، و اگر چنین نکنی، پیام او را نرسانده‌ای و خداوند تو را از مردم (شرّ کافران و منافقان) محفوظ می‌دارد.

این وعده‌ی الله عملی شد و دشمنان قوی و گوناگون ایشان از مشرکین و منافقین و یهود و مسیحیان باوجودی که به شدت درصدد ترور او بودند؛ ناکام شدند، اما سه خلیفه ایشان با آنکه اسلام در اقتدار و امنیت کامل به سر می‌برد ترور شدند.

۶- حفاظت از جسد فرعون

الله تعالی وعده‌ی خود را در قرآن ذکر نموده است مبنی بر اینکه جسد فرعون را جهت عبرت نگه می‌دارد: ﴿فَالْیَوْمَ نُنَجِّیکَ بِبَدَنِکَ لِتَکُونَ لِمَنْ خَلْفَکَ آَیَهً وَإِنَّ کَثِیرًا مِنَ النَّاسِ عَنْ آَیَاتِنَا لَغَافِلُونَ﴾ [یونس: ۹۲]؛ ما امروز لاشه تو را (از امواج دریا و یورش ماهی‌ها) می‌رهانیم (و آن را باقی می‌گذاریم) تا برای کسانی که پس از تو می‌آیند درس عبرتی باشی. بی‌گمان بسیاری از مردم از آیات نشانه‌ها (و معجزات) ما غافل‌اند.

این خبر غیبی الله محقق است؛ زیرا جسد فرعون با آنکه از دریا بیرون کشیده شده است تا کنون در مصر سالم مانده است.

طبق تحقیقات پروفسور موریس بوکای و ملاحظه‌ی بقایای نمکی که پس از ساعت ها تحقیق بر جسد فرعون کشف شد معلوم گشت که او در دریا غرق شده و مرده است و پس از آن جسد او را مومیایی کرده اند. پروفسور موریس بوکای تورات و انجیل را بررسی کرد، اما هیچ ذکری از نجات جسد فرعون به میان نیاورده بودند. ذکر آن در قرآن او را بسیار تحت تاثیر قرار داد و مسلمان شد.

۷- بازگشت فاتحانه‏‌ی پیامبر از مدینه به مکّه

زمانی که پیامبر از مکه هجرت کرد خداوند در قرآن به ایشان نوید داد که ما تو را به مکّه برمی‌گردانیم؛چنانکه می‌ فرماید: ﴿إِنَّ الَّذِی فَرَضَ عَلَیْکَ الْقُرْآَنَ لَرَادُّکَ إِلَىٰ مَعَادٍ﴾ [قصص: ۸۵]؛ به راستی آن که قرآن را بر تو واجب کرد حتما تو را به بازگشتگاه (و زادگاهت در مکه) باز می‏گرداند.

و پس از صلح حدیبیه فرمود: ﴿إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًا﴾ [فتح: ۱]؛ (ای پیامبر) به راستی ما برای تو فتح آشکاری را فراهم ساخته‌ایم.

مراد از «فتح» صلح حدیبیه است که زمینه ساز، فتح مکه گشت یا مراد فتح مکه است که دو سال بعد از صلح حدیبیه به وقوع پیوست و انتشار اسلام و شکوه مسلمانان را به دنبال داشت.

نویسنده: عبدالحکیم سیدزاده

مقاله پیشنهادی

فضیلت قرائت قرآن

الله متعال می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یَتۡلُونَ کِتَٰبَ ٱللَّهِ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰهَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ سِرّٗا وَعَلَانِیَهٗ …