ج. نسیان
۹۵- عارضهای است که بر انسان عارض میشود و سبب میشود که فرد تکالیف خود را به یاد نیاورد. چون در عارضهی نسیان، عقل کامل است و قدرت تمییز وجود دارد، این عارضه با اهلیت وجوب و ادا منافات ندارد[۱]. نسیان در مورد حق الناس عذر به حساب نمیآید، زیرا حق الناس به خاطر نیاز مردم به آن محترم است و در آن، بحثِ آزمایش و ابتلا در کار نیست و این احترام با نسیان از بین نمیرود و بنابراین، اگر کسی از روی نسیان مال دیگری را از بین برد، پرداخت غرامت آن بر وی واجب است[۲]. اما در حق الله نسیان عذر محسوب میشود (و در صورت فراموشکردن حق الله) گناهی بر شخص نیست؛ رسول خدا صلی الله علیه وسلم میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ وَضَعَ عَنْ أُمَّتِی الْخَطَأَ، وَالنِّسْیَانَ، وَمَا اسْتُکْرِهُوا عَلَیْهِ»، «خداوند متعال (گناهِ کارهای انجام گرفته از روی) خطا و نسیان و (انجامشده در اثر) اکراه را از امّت من برداشته است». در احکام دنیا نیز، نسیانگاهی عذرِ مقبولی به حساب میآید و عبادت فرد بر اثر آن تباه نمیشود، مانند آن که روزهدار از روی نسیان چیزی بخورد.
[۱]– شرح مرقاه الوصول ۲/ ۴۴۰٫
[۲]– اصل بزدوی و شرح آن ۴/ ۱۳۹۶٫