قال الفضیل بن عیاض رحمه الله فی قوله تعالى: «إن العمل إذا کان خالصاً ولم یکن صواباً لم یُقبَل، وإذا کان صواباً ولم یکن خالصاً لم یُقبَل، حتى یکون خالصاً صواباً، قال: والخالص إذا کان لله عز وجل والصواب إذا کان على السنه».
فضیل بن عیاض رحمه الله فرمود: «هرگاه عمل خالصانه برای خدا باشد ولی درست انجام نشود، پذیرفته نمیشود. و هرگاه درست انجام شود ولی خالص برای خدا نباشد، باز پذیرفته نمیشود، تا آنکه هم خالص باشد و هم درست انجام شود. و فرمود: خالص یعنی آنکه عمل تنها برای خدا باشد و درست یعنی آنکه عمل بر طبق سنت نبوی انجام شود».
[ «جامع العلوم والحکم» ۱/۱۷].عمل خالص باشد، ولی، درست انجام نگردد مقبول نیست
عمل خالص نباشد، ولی، درست انجام گردد مقبول نیست
عمل خالص باشد، و ، درست انجام گردد مقبول است
خالص یعنی تنها برای الله باشد و درست یعنی بر طبق سنت پیامبر باشد