عمرو بن عاص سفیر به سوی عمان

رسول الله صلی علیه وسلم، در ذوالقعده سال هشتم هجری ، عمرو بن عاص«رض» را برای دعوت دو قبیله «جیفر» و«عبد» به اسلام ، راهی سرزمین عمان نمود. این دو نفر یعنی «جیفر» و «عبد» دو فرزند جلندی و از نسل«أزد» بودند که پادشاه آنان«جیفر» بود . رسول الله«ص» به همراه عمروبن عاص«رض» نامه ایی را برای آن دو نوشت و آن را مهر کرد. حضرت عمرو بن عاص«رض» می گوید:«هنگامی که به عمان رسیدم پیش «عبد» رفتم که از میان آن دو بردبارتر و خوش خلق تر بود . گفتم:«من فرستاده ی پیامبر«ص» به سوی تو و برادرت هستم.»عبد گفت :«برادرم در سن و پادشاهی بر من مقدم است. من تو را نزد او راهنمایی می کنم، تا نامه تو را بخواند» لذا چندین روز پشت در، برادرش منتظر ماندم. سپس مرا فراخواند و پیش او رفتم و نامه مهر شده را به او دادم. «جیفر» مهر نامه را گشود و نامه را تا آخر خواند. سپس نامه را به برادرش داد. برادرش نیز همانند او نامه را خواند. مگر این که دیدم برادرش جیفر از او دل رحم تر و دل سوز تر بود .جیفر گفت:«امروز به من مهلت بده و فردا نزدم بازگرد» روز بعد نزد او بازگشتم. جیفر گفت:«من، درباره ی آنچه مرا بدان فرا خواندی، اندیشیدم. پس نتیجه گرفتم، چنانچه کسی را به آنچه در تصرف دارم ، مالک بگردانم ، ضعیف ترینم را بر بالا دستم حاکم گردانیده ام .}گفتم: پس من می روم. صبحگاه کسی را نزدم فرستاد(تا پیش او بروم.) لذا نزد پادشاه رفتم. پادشاه و برادرش هردو ، آیین اسلام را پذیرفتند و دعوت پیامبر«ص» را اجابت نمودند. و مرا برای گرفتن صدقه و قضاوت میان خود ، آزاد گذاشتند. هر زمان که کسی با من مخالفت می ورزید(در تایید سخن و عمل من) مرا یاری و کمک می نمودند.از این رو اموال صدقه را از ثروتمندانشان ستاندم و به تهی دستانشان باز گرداندم.در آن دیار ماندگار شدم تا اینکه خبر وفات پیامبر به ما رسید.) چنانچه رسول الله صلی الله علیه وسلم او را به حکمرانی سرزمین عمان و اطراف آن گمارده بود.او پس از ملحق شدن پیامبر«ص» به رفیق أعلی، به مدینه منوره بازگشت. و این چنین عمروبن عاص«رض» توانست گروه و جمعی بزرگ از اعراب را به دین اسلام و سرزمین های وسیع را به سرزمینهای اسلامی ملحق گرداند.
حضرت عمروبن عاص«رض» به افتخار مصاحبت و همراهی رسول الله«ص» و افتخار شرکت در جهاد در زیر پرچم رسول الله صلی الله علیه وسلم و افتخار فرماندهی بخشی از سریه های آن حضرت«ص»،نایل آمد.وی یکی از سفیران پیامبر«ص» و نیز یکی از کار گزاران صادق و راستگویش به شمار می آمد….

مقاله پیشنهادی

فضیلت مهاجران و انصار

الله متعال می‌فرماید: ﴿لِلۡفُقَرَآءِ ٱلۡمُهَٰجِرِینَ ٱلَّذِینَ أُخۡرِجُواْ مِن دِیَٰرِهِمۡ وَأَمۡوَٰلِهِمۡ یَبۡتَغُونَ فَضۡلٗا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٗا …