ابن تیمیه: می گوید: جای تعجب است که اهل کلام گمان می کنند اهل حدیث و سنت، مقلِّد هستند! و اهل نظر و استدلال نیستند و حجت بودنِ عقل را انکار می کنند.
گاهاً دیده شده است که می گویند: برخی از ائمه ی سنت عقل و اندیشه را منکراند! حرفشان پذیرفته نیست و به ایشان باید گفت: این حرف درست نیست. چرا که اهل سنت و حدیث آنچه را در قرآن آمده است، انکار نمیکنند؛ و این یک اصلِ پذیرفته شده است.
الله ـ در آیاتِ متعدد ما را به تدبر و تعقل و اندیشه فرا می خواند. هرگز ثابت نشده است که یکی از سلفِ امت، یا ائمه ی اهل سنت، تدبر و تعقُّل را منکر باشد. بلکه همگی در قبول آن اتفاق نظر دارند. اما باید این را هم مدّ نظر قرار داد که دو کلمه ی نظر و استدلال، از الفاظ مشترکِ بین متکلمین و اهل سنت می باشد. سلف، استدلال، نظر و کلامِ نو پیدا و بدعتِ متکلّمین را منکر هستند. از اینجاست که برخی فکر کردند چنین انکاری، یعنی انکار کلّی و ریشه های استدلال و نظر[۱].
[۱] . نقض المنطق، ابن تیمیه، ص ۴۷٫