درکتاب مرقاه المفاتیح شرح مشکاه المصابیح ،کتاب الفتن باب أشراط الساعهحدیث شماره ۵۴۵۰ امده هست
۵۴۵۰ وعن أبی هریره رضی الله عنه قال : قال رسول الله – صلى الله علیه وسلم : ” إذا اتخذ الفیء دولا ، والأمانه مغنما ، والزکاه مغرما ، وتعلم لغیر الدین ، وأطاع الرجل امرأته ، وعق أمه ، وأدنى صدیقه ، وأقصى أباه ، وظهرت الأصوات فی المساجد ، وساد القبیله فاسقهم ، وکان زعیم القوم أرذلهم ، وأکرم الرجل مخافه شره ، وظهرت القینات والمعازف ، وشربت الخمر ، ولعن آخر هذه الأمه أولها ; فارتقبوا عند ذلک ریحا حمراء وزلزله وخسفا ومسخا وقذفا وآیات تتابع کنظام قطع سلکه فتتابع ” . رواه الترمذی .(بنقل از اسلام وب).
ترجمه
ﻫﺮﮔﺎه اﻣﻮال غنیمت دﺳﺖ ﺑﻪ دﺳﺖ ﺷﻮد و اﻣﺎﻧﺖ ﻏﻨﯿﻤﺖ و زﮐﺎت ﺿﺮر ﺑﻪ ﺣﺴﺎب آﯾﺪ و ﻋﻠﻢ ﺑﺮای رﺿﺎی ﺧﺪا ﻓﺮا ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﻮد و ﻣﺮد از زﻧﺶ اﻃﺎﻋﺖ ﮐﻨﺪ و از ﻣﺎدرش ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﯽ ﮐﻨﺪ و دوﺳﺘﺶ را ﻧﺰدﯾﮏ و ﭘﺪرش را از ﺧﻮد دور ﮐﻨﺪ و ﺻﺪاﻫﺎ در ﻣﺴﺎﺟﺪ ﺑﻠﻨﺪ ﺷﻮﻧﺪ و ﻓﺎﺳﻖ، رﻫﺒﺮ ﻗﻮم و ﭘﯿﺸﻮایشان ﻓﺮوﻣﺎﯾﻪ ﺗﺮﯾﻦ آﻧﺎن ﺑﺎﺷﺪ و اﻧﺴﺎن ﺑﺮای رﻫﺎﯾﯽ از ﺷﺮ و آزارش ﮔﺮاﻣﯽ داﺷﺘﻪ ﺷﻮد و زﻧﺎن ﺧﻮاﻧﻨﺪه و آﻻت ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ آﺷﮑﺎر ﺷﻮﻧﺪ و ﺷﺮاب ﻧﻮﺷﯿﺪه ﺷﻮد و آﺧﺮ اﯾﻦ اﻣﺖ اول آن را ﻧﻔﺮﯾﻦ ﮐﻨﻨﺪ، در اﯾﻦ ﻫﻨﮕﺎم ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺑﺎدی ﺳﺮخ و زﻟﺰﻟﻪ و ﻓﺮو رﻓﺘﻦ در زﻣﯿﻦ و ﻣﺴﺦ و ﺑﺎرش ﺳﻨﮓ (ﺑﻤﺐ) و ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎی دﯾﮕﺮی ﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﻫﻢ ﻣﯽ آﯾﻨﺪ، ﻣﺎﻧﻨﺪ رﺷﺘﻪ ی
ﻓﺮﺳﻮده ای ﮐﻪ ﭘﺎره ﺷﺪه و ﻣﻬﺮ هﻫﺎی آن ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﻫﻢ ﻣﯽرﯾﺰﻧﺪ. در این حدیث رسول الله ﷺعلایمی را برای قیامت عنوان کرده است که به شرح زیر میباشد.
دﺳﺖ ﺑﻪ دﺳﺖ ﺷﺪن اﻣﻮال ﻏﻨﯿﻤﺖ
توضیح :🏻ﻏﻨﯿﻤﺖ ﺑﻪ اﻣﻮاﻟﯽ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﻣﺠﺎﻫﺪان آ نﻫﺎ را در ﺟﻨﮓ ﺑﺎ ﮐﻔﺎر ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﯽآورﻧﺪ، ﯾﺎ دﺷﻤﻦ ﻣﯽ ﮔﺮﯾﺰد و آ نﻫﺎ را رﻫﺎ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﯾﺎ ﺑﺎ دﺳﺖ ﺧﻮد آن ﻫﺎ را ﺗﺤﻮﯾﻞ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﻣﯽدﻫﺪ. اﯾﻦ اﻣﻮال ﺑﺎﯾﺪ آن ﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺧﺪاوﻧﺪ دﺳﺘﻮر داده اﺳﺖ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺷﻮﻧﺪ.
ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ: ( مَّا أَفَاء اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَى فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ کَیْ لَا یَکُونَ دُولَهً بَیْنَ الْأَغْنِیَاء مِنکُمْ وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ ).
ترجمه:(ﭼﯿﺰﻫﺎﯾﯽ را ﮐﻪ ﺧﺪاوﻧﺪ از اﻫﺎﻟﯽ اﯾﻦ آﺑﺎدﯾﻬﺎ ﺑﻪ ﭘﯿﻐﻤﺒﺮش ارﻣﻐﺎن داﺷﺘﻪ، ﻣﺘﻌﻠّﻖ ﺑﻪ ﺧﺪا و ﭘﯿﻐﻤﺒﺮ و ﺧﻮﯾﺸﺎوﻧﺪان )ﭘﯿﻐﻤﺒﺮ( و ﯾﺘﯿﻤﺎن و ﻣﺴﺘﻤﻨﺪان و ﻣﺴﺎﻓﺮان در راه ﻣﺎﻧﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ ﺑﺪان ﺧﺎﻃﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ اﻣﻮال ﺗﻨﻬﺎ در ﻣﯿﺎن اﺷﺨﺎص ﺛﺮوﺗﻤﻨﺪ ﺷﻤﺎ دﺳﺖ ﺑﻪ دﺳﺖ ﻧﮕﺮدد )و ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪان از آن ﻣﺤﺮوم ﻧﺸﻮﻧﺪ).
ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺧﺪاوﻧﺪ دﺳﺘﻮر داده ﮐﻪ ﻣﺎل ﻏﻨﯿﻤﺖ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺷﯿﻮه ﺗﻘﺴﯿﻢ ﮔﺮدد ﺗﺎ ﺛﺮوﺗﻤﻨﺪان ﺑﺮ ﺗﻬﯿﺪﺳﺘﺎن ﭼﯿﺮه ﻧﺸﻮﻧﺪ،در آﺧﺮاﻟﺰﻣﺎن ﻣﺮدم ﺑﺎ اﯾﻦ ﺗﻘﺴﯿﻢ اﻋﻼم ﺷﺪه از ﻃﺮف ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ و ﻏﻨﯿﻤﺖ در ﻣﯿﺎن ﺛﺮوﺗﻤﻨﺪان و رؤﺳﺎ دﺳﺖ ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﯽ ﮔﺮدد و در ﻣﯿﺎن آن ﻫﺎ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﯽﺷﻮد.
اﻣﺎﻧﺖ، ﻏﻨﯿﻤﺖ ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﻣﯽآﯾﺪ.