عقیده سلف صالح در مورد تفویض و یا کیفیت صفات باری تعالی و اختلاف ماتریدیه و اشعریه با اهل سنت

پرسش: تا جای که من می دانم اختلاف جزیی در بین عقاید فرقه های اهل سنت موجود است ، لطف نموده موضوعات ذیل را برایم روشن سازید.

۱٫عقیده صحیح سلف صالح خصوصا در مورد صفات ( تفویض معنی و کیفیت یا تنها تفویض کیفیت درست است ).

۲٫ اختلاف عقاید اشعریه با اهل سنت در چه است؟

۳٫ اختلاف عقاید ماتردیه با اهل سنت در چه است ؟

الحمدلله

واژه “اهل سنت” اصطلاح عام دارد و خاص، و وقتیکه “اهل سنت” بصورت عام بیان شود، منظور کسانی هستند که ابوبکر و عمر وعثمان را بعنوان خلیفه قبول دارند، بنابراین تمامی فرقه های مذهبی را شامل میشودبه جز کسانی که که خلافت ابوبکر و عمر و عثمان را انکار میکنند،
و هنگامیکه “اهل سنت” بصورت خاص بیان میشود، منظور “اهل سنت و جماعت” هستند
که تمامی صفات خداوند را اثبات میکنند،
و قرآن را مخلوق نمیدانند،
و رؤیت خداوند را در آخرت اعتقاد دارند،
و به قضا و قدر ایمان میکنند، و این قبیل مسائل و اصول اساسی عقیده را قبول دارند،

بنابراین گروههای مذهبی دیگر مانند خوارج، جهمیه، معتزله، مرجئه، اشاعره، ماتریدیه، و غیره شامل “اهل سنت و جماعت” نمیشوند.

بنابراین فرقه های اشعری و ماتریدی شامل “اهل سنت و جماعت” نمیشوند، و برخی از اختلافات این مذاهب با اهل سنت و جماعت عبارتند از:

مصدر اساسی را عقل میدانند، بنابراین عقل را بر نقل (حدیث) مقدم میدانند،
در حالیکه سلف صالح (اهل سنت و جماعت) وحی را مصدر اساسی میدانند بنابراین نقل (حدیث) را بر عقل مقدم میدانند، یعی اهل سنت و جماعت احادیث صحیح پیامبر صلی الله علیه و سلم را قبول دارند چه با عقل سازگار باشد و چه نباشد، و میگویند حکمتش را خداوند میداند، ولی اشاعره اگر حدیثی با عقل سازگار نباشد آنرا انکار میکنند هر چند حدیث صحیح باشد.

توحید نزد این گروهها فقط خداوند را یکی دانستن میدانند، و به مسائل شرک آمیزی که با توحید منافات داشته باشد چندان اهمیتی نمیدهند،
در صورتیکه اهل سنت و جماعت توحید و شرک را مفصلا بیان میکنند و به آن اهمیت میدهند.

ایمان نزد این گروهها فقط تصدیق (باور کردن) است، و در مورد نطق شهادتین اختلاف دارند که اگر به اسلام اعتقاد دارد ولی شهادتین را نگوید آیا مسلمان است یا نه،
در صورتیکه ایمان نزد اهل سنت و جماعت گفتن شهادتین، و اعتقاد به آن و عمل به مقتضای آنست.
این گروهها بین لفظ قرآن و معنایش اختلاف قائل هستند، و میگویند معنایش قدیم است و لفظ جدید، و اعتقاد به چیزی بنام “کلام نفسی” دارند،
بر خلاف اهل ست و جماعت که میگویند قرآن لفظا و معنی کلام خداوند است

اشاعره “ب” سببیه را نفی میکنند، یعنی نزد ایشان اگر کسی بگوید که آتش طبیعتش سوزاندن است و یا علت سوزاندن آتش است کافر بحساب میاید،
بر خلاف اهل سنت و جماعت که این اعتقاد را ندارند.

این فرقه ها آیات صفات را تعطیل میکنند و اشاعره فقط هفت صفت خداوند، و ماتریدیه فقط هشت صفت خداوند را اقرار میکنند،
در حالیکه اهل سنت و جماعت تمام صفات خداوند را قبول دارند.

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …