عقیده به صیغه [نکاح موقت] و فضایل و مزایای آن در نزد شیعه

و فتح‌الله کاشانی در تفسیرش از رسول خدا نقل کرده که او فرموده است‌: «کسی که یک بار متعه کند، مرتبه‌اش همچون مرتبه حسین است، و کسی که دو بار متعه کند، مرتبه‌اش همچون مرتبه حسن است، و کسی که سه بار متعه کند، مرتبه‌اش مانند مرتبه علی است، و کسی که چهار بار متمع شود، پس مرتبه‌اش همچون مرتبه من است»[۱].

و باز کاشانی از پیامبر  صلی الله علیه و سلم نقل کرده، که «هر کس بی متعه از دنیا برود، در روز قیامت، بینی و گوش بریده خواهد آمد»[۲].

و کاشانی باز هم در تفسیرش از پیامبر  صلی الله علیه و سلم نقل می‌کند که:‌ «جبرئیل با هدیه‌ای از طرف پروردگارم پیش من آمد. و آن هدیه صیغه زنان ایمان‌دار است. و الله تعالی این هدیه را به هیچ یک از پیامبران قبل از من نداده است. بدانید که الله تعالی متعه را فقط به من اختصاص داده، بخاطر بزرگی و شرفی که بر همه پیامبران سابق‌ دارم. و کسی که یکبار در عمرش صیغه کند،‌ بهشتی خواهد شد، و اگر مرد و زن صیغه‌کننده در جایی با هم جمع شوند، فرشته‌ای بر آنها نازل می‌شود، و از آنها پاسداری و حراست می‌کند تا وقتی که از هم جدا می‌شوند. و اگر با هم صبحت کنند، سخنانشان به مثابه ذکر و تسبیح خواهد بود. و اگر یکی از آنها دست دیگری را بگیرد، گناهان و اشتباهات همچون آب از دستان آنها فرو می‌چکد. و اگر یکی از آنها، دیگری را بوسید، به ازای هر بوسه، پاداش حج و عمره‌ای برای آنها درنظر گرفته می‌شود، و در جماع و لذتشان هم حسنه‌ای منظور می‌شود که همچون کو‌ههای راسخ و بلند می‌باشد. و اگر مشغول غسل کردن شدند، و آب از بدن آنها فرو چکید، الله تعالی با هر قطره از آن آب، ملائکه‌ای را خلق می‌کند که به تسبیح الله می‌پردازد. و او را مقدس می‌دارد. و ثواب تسبیح و تقدیس آن ملائکه تا روز قیامت برای آن دو نوشته می‌شود. ای علی کسی که این سنت (صیغه) را سبک شمارد و یا آن را ضعیف بداند، و آن را دوست نداشته باشد، او از پیرو من نیست و من از او بری هستم … جبرئیل  علیه السلام گفت: پولی که مؤمن در ازای صیغه خرج می‌کند، در نزد الله بهتر از پولی است که در غیر صیغه خرج می‌شود. ای محمد، در بهشت جماعتی‌ از حورالعین است که الله تعالی آنها را برای اهل صیغه خلق کرده است. ای محمد، وقتی که مؤمن با زنی مؤمن عقد صیغه موقت را خواند، او از کمانش بلند نمی‌شود مگر اینکه الله تعالی گناهان او و نیز گناهان آن زن مؤمن را مورد بخشایش قرار می‌دهد …».

و از صادق  علیه السلام روایت شده که: صیغه دین من و دین پدران من است. پس کسی که بدان عمل می‌کند، به دین ما عمل می‌کند، و کسی که آن را انکار می‌کند، دین ما را انکار می‌کند، بلکه او به غیر دین ما، دینداری می‌کند. و فرزندی که از صیغه متولد می‌شود، بهتر و افضل‌تر از فرزندی است که از طریق ازدوج دائم متولد می‌گردد. و منکر صیغه کافر است[۳].

و نویسنده فارسی زبان (منتهی‌الامال [ پایان آروزها]) می‌گوید:‌امام صادق می‌گوید: هر مردی که صیغه کرده، سپس غسل کرده، یقیناً الله تعالی از هر قطره آبی که از بدنش چکیده است،‌ هفتاد ملائکه را خلق می‌کند، تا وقتی که قیامت فرا می‌رسد، برای او استغفار کنند، و کسی که از آن دوری‌ جوید، را تا روز برپایی قیامت، لعن و نفرین کنند».

روایت‌هایی چند، در فضلیت صیغه در کتاب (عجاله حسنه) به زبان اردو نوشته شده، که این کتاب ترجمه همان رساله صیغه مجلسی است. ترجمه قسمتی از آنها را به فارسی تقدیم می‌نمائیم:

علی امیرالمؤمنین گفته است: «کسی که این سنت را پاس ندارد، و آن را قبول نکند، از شیعه من نیست، و من از او بری هستم»[۴].

و سرور جهان حضرت محمد  صلی الله علیه و سلم فرموده است:‌«کسی که با زنی ایمان‌دار صیغه کند، گویی ۷۰ بار به زیارت کعبه آمده است»[۵].

و پیامبر رحمت برای جهانیان  صلی الله علیه و سلم فرموده است: «کسی که یکبار صیغه کند، یک سوم بدنش از جهنم آزاد می‌شود، و کسی که دو بار صیغه کند، دو سوم بدنش از جهنم آزاد می‌شود، و کسی که این سنت را سه بار زنده کند، همه بدنش از آتش سوزان در امان خواهد ماند»[۶].

و رسول  صلی الله علیه و سلم سالار بشر، و شفاعت‌کننده محشر، فرموده است: «ای علی لازم است که مؤمنان مرد و زن به متعه علاقمند شوند، و لو برای یکبار باشد، قبل از آنکه از دنیا به آخرت انتقال یابند. در حقیقت خود الله تعالی سوگند یاد کرده که فرد یا زنی را که صیغه کرده‌اند، عذاب نمی‌دهد، و کسی که در این خیر (صیغه) تلاش کند و به دفعات آن را انجام دهد، الله تعالی درجه او را رفیع خواهد ساخت»[۷].

و کاشانی در تفسیرش روایت طویلی را ذکر کرده و در قسمتی از آن آمده است: از پیامبر  صلی الله علیه و سلم سؤال شد، سزای کسی که در این باب (صیغه) تلاش می‌کند، چیست؟! برای او پاداش مرد و زن صیغه کننده درنظر گرفته می‌شود. و ابوجعفر قمی در کتاب (من لایحضره الفقیه) که یکی از صحاح چهارگانه شیعه است، نقل کرده «روایت شده که مؤمن کامل نمی‌شود تا وقتی که صیغه می‌کند»[۸].

و نیز قمی نقل کرده: (ابو جعفر  علیه السلام گفته است. وقتی که رسول  صلی الله علیه و سلم (شب هنگام) به آسمان انتقال داده شد، گفت: جبرئیل دنبالم آمد و گفت:‌ ای محمد! خدای تعالی می‌گوید‌: من از صیغه‌کنندگان امت تو از زنان، در گذشتم»[۹].

و نیز قمی نقل کرده: «صادق  علیه السلام گفته است ‌«من نمی‌پسندم که شخصی بمیرد در حالی‌که یکی از نشانه‌ها و خوهای رسول  صلی الله علیه و سلم بر او باقی مانده باشد و او آن را انجام نداده باشد. گفتم: آیا صیغه‌اش را می‌گویی ؟ گفت: آری»[۱۰].

و باز هم قمی نقل کرده: «عبدالله‌بن سنان از ابو عبدالله  علیه السلام نقل کرده که: الله تعالی مشروبات مست کننده (الکلی را بر ما حرام ساخته، و در عوض آن، صیغه را برای ما حلال کرده است»[۱۱].

[۱]– تفسیر منهج الصادقین, تالیف ملا فتح اللخ کاشانی, ص ۳۵۶٫

[۲]– مرجع سابق.

[۳]– مرجع سابق.

[۴]– منتهی الآمال, ج۲, ص ۳۴۱٫

[۵]– عجاله حسنه، بیوگرافی رساله متعه، محمدباقر مجلسی ص ۱۵٫

[۶]–  مرجع سابق ص ۱۶٫

[۷]– عجاله نافعه, ص ۱۶٫

[۸]– من لا یحضره الفقیه, ص ۳۲۰ ( لأبی جعفر محمد بن بابویه قمی).

[۹]– مرجع سابق.

[۱۰]– مرجع سابق, ص ۳۲۹٫

[۱۱]– مرجع سابق, ۳۳۰, و منتهی الآمال ج۳ ص ۳۴۱٫

مقاله پیشنهادی

زهد رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ أبِی هُرَیْرَهَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْ آلَ مُحَمَّدٍ …