عقیده اهل سنت و الجماعت در مورد صحابه و خلافت و اهل‌بیت (۴)

اهل سنت و الجماعت معتقدند که همسران پیامبر  صلی الله علیه وسلم از اهل بیت ایشان  صلی الله علیه وسلم و با نصّ قرآن مادران مومنان می‌باشند، چنان که خداوند متعال می‌فرماید: ﴿یَٰنِسَآءَ ٱلنَّبِیِّ لَسۡتُنَّ کَأَحَدٖ مِّنَ ٱلنِّسَآءِ إِنِ ٱتَّقَیۡتُنَّۚ فَلَا تَخۡضَعۡنَ بِٱلۡقَوۡلِ فَیَطۡمَعَ ٱلَّذِی فِی قَلۡبِهِۦ مَرَضٞ وَقُلۡنَ قَوۡلٗا مَّعۡرُوفٗا وَقَرۡنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجۡنَ تَبَرُّجَ ٱلۡجَٰهِلِیَّهِ ٱلۡأُولَىٰۖ وَأَقِمۡنَ ٱلصَّلَوٰهَ وَءَاتِینَ ٱلزَّکَوٰهَ وَأَطِعۡنَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥٓۚ إِنَّمَا یُرِیدُ ٱللَّهُ لِیُذۡهِبَ عَنکُمُ ٱلرِّجۡسَ أَهۡلَ ٱلۡبَیۡتِ وَیُطَهِّرَکُمۡ تَطۡهِیرٗا﴾ [الأحزاب: ۳۲-۳۳].

«ای زنان پیامبر! شما مانند هیچ یک از (سایر) زنان نیستید اگر پرهیزگار باشید، پس در سخن گفتن نرمی نکنید تا کسی در دل خویش بیماری دارد به طمع نیافتد، و سخنی شایسته بگویید. و در خانه‌های خود بمانید و همچون جاهلیت پیشین درمیان مردم ظاهر نشوید و خودنمایی نکنید و نماز را برپای دارید و زکات را بپردازید و از خدا و پیامبرش اطاعت کنید. جز این نیست که خداوند می‌خواهد پلیدی را از شما اهل بیت دور کند و شما را کاملاً پاکیزه گرداند».

و می‌فرماید: ﴿ٱلنَّبِیُّ أَوۡلَىٰ بِٱلۡمُؤۡمِنِینَ مِنۡ أَنفُسِهِمۡۖ وَأَزۡوَٰجُهُۥٓ أُمَّهَٰتُهُمۡ﴾ [الأحزاب: ۶].

«پیامبر به (تصرف در کارهای) مؤمنان از خودشان سزاوارتر است، و همسران پیامبر مادران مؤمنان هستند».

و می‌فرماید: ﴿وَٱذۡکُرۡنَ مَا یُتۡلَىٰ فِی بُیُوتِکُنَّ مِنۡ ءَایَٰتِ ٱللَّهِ وَٱلۡحِکۡمَهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ کَانَ لَطِیفًا خَبِیرًا﴾ [الأحزاب: ۳۴].

«و هرآنچه را که از آیه‌های خداوند و حکمت در خانه‌هایتان خوانده می‌شود یاد کنید، بی‌گمان خداوند باریک بینِ آگاه است».

و همسران ایشان  صلی الله علیه وسلم به ترتیب عبارتند از:

خدیجه بنت خویلد اسدی، سوده بنت زمعه ابن قیل العامریه، عائشه بنت ابی بکر الصدیق، حفصه بنت عمربن خطاب، زینب بنت خزیمه الهلالیه، ام سلمه هند بنت ابی امیه المخزومیه، زینب بنت حجش اسدی، جویریه بنت حارث بن ابی ضرار خزاعی، ام حبیبه هند بنت ابی سفیان، صفیه بنت حُیی بن اخطب، و میمونه بنت حارث هلالی که آخرین زنی بود که رسول اکرم  صلی الله علیه وسلم با او ازدواج کرد.

و اهل سنت و الجماعت معتقدند که خداوند آن‌ها را امهات المومنین قرار نداده مگر به خاطر آن که آنان را مورد گرامی‌داشت قرار دهد و بر حرمت آن‌ها تاکید کند و والا بودن جایگاه‌شان را بیان دارد، و اهل سنت معتقدند که باید آن‌ها گرامی داشته شوند و برایشان دعا شود و از خداوند رضامندی برای آن‌ها طلب شود و فضیلت و جایگاه‌شان را باید دانست و آنان پاک هستند و از هر زشتی پاک و به دورند و آن‌ها در دنیا و آخرت همسران پیامبر  صلی الله علیه وسلم می‌باشند، پس خداوند از آن‌ها راضی باد و آنان را راضی بگرداند و از کسانی که به آن‌ها طعنه می‌زنند ناخشنود باد.

برترین همسران پیامبر خدیجه بنت خویلد است که مادر بیشتر فرزندان پیامبر می‌باشد، چون قبل از دیگران اسلام را پذیرفت و همچنین عائشه صدیقه برترین همسران پیامبر است او مطلقاً فقیه‌ترین زن امت است و از همسران پیامبر  صلی الله علیه وسلم فقط او دوشیزه بود و او را بیشتر از همه زن‌هایش دوست می‌داشت، و فقط در رختخواب او بر پیامبر وحی نازل شده است، و رسول اکرم  صلی الله علیه وسلم در حالی که سرش بر سینه او بود چشم از جهان فروبست و در آخرین لحظات زندگی پیامبر، آب دهان پیامبر با آب دهان عائشه آمیخته شد و رسول اکرم  صلی الله علیه وسلم در خانه او دفن شد و خداوند پاکدامنی عائشه را از بالای هفت آسمان در کتابش اعلام کرد هر کسی به او تهمت بزند در حالی که خداوند او را پاکدامن دانسته، کفر ورزیده است، چنان که خداون متعال می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ جَآءُو بِٱلۡإِفۡکِ عُصۡبَهٞ مِّنکُمۡۚ لَا تَحۡسَبُوهُ شَرّٗا لَّکُمۖ بَلۡ هُوَ خَیۡرٞ لَّکُمۡۚ لِکُلِّ ٱمۡرِیٕٖ مِّنۡهُم مَّا ٱکۡتَسَبَ مِنَ ٱلۡإِثۡمِۚ وَٱلَّذِی تَوَلَّىٰ کِبۡرَهُۥ مِنۡهُمۡ لَهُۥ عَذَابٌ عَظِیمٞ﴾ [النور: ۱۱].

«همانا کسانی که این تهمت بزرگ را عنوان کردند گروهی از خود شما هستند، این را برای خود بد نپندارید، بلکه آن برایتان خیر است، و هر کدام از آنان به گناه‌کاری که کرده است گرفتار می‌آید، و کسی از آنان که بخشی عظیمی از آن (ماجرا) را به عهده داشته است عذابی بزرگ دارد».

و رسول اکرم صلی الله علیه وسلم می‌فرماید: «برتری عائشه بر زنان دیگر همچون برتری غذای ترید بر سایر غذاهاست»[۱].

 

[۱]– بخاری.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …