عقیده امام ابو حنیفه

ﺳﺨﻨﺎن زﯾﺎدی از اﻣﺎم اﺑﻮﺣﻨﯿﻔﻪ و ﭘﯿﺮواﻧﺶ در ﺧﺼﻮص ﻣﻤﺎﻧﻌﺖ از ﺗﻤﺎم آﻧﭽﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺷﺮک و ﺑﺰرﮔﺪاﺷﺖ ﻗﺒﺮﻫﺎ و اﻣﻮات ﻏﻠﻮ و زﯾﺎده روی در آﻧﻬﺎ ﻣ ﻲﺷﻮد ﻧﻘﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣ ﻲﺗﻮان در ﮐﺘﺎﺑﻬﺎی اﺣﻨﺎف ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﻤﻮد.

ﺑﺨﺶ دوم: ﻧﻤﻮﻧ ﻪﻫﺎﯾﻲ از ﺷﺮﮐﻲ ﮐﻪ اﻣﺎم اﺑﻮﺣﻨﯿﻔﻪ و ﭘﯿﺮواﻧﺶ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ آن ﻫﺸﺪار داد هاﻧﺪ.
از ﻣﺴﺎﺋﻠﻲ ﮐﻪ ﺑﺴﻲ اوﻗﺎت ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻌﺠﺐ و ﺷﮕﻔﺘﻲ ﻣ ﻲﺷﻮد اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ وﻗﺘﻲ ﻣ ﻲﮔﻮﯾﯿﻢ ﻋﺮﺑﻬﺎ ﻣﺸﺮک ﺗﻮﺣﯿﺪ رﺑﻮﺑﯿﺖ را ﻗﺒﻮل داﺷﺘﻨﺪ و ﺷﺮﮐﺸﺎن در اﻟﻮﻫﯿﺖ و
ﻋﺒﺎدت ﻏﯿﺮ ﺧﺪا ﺑﻮده اﺳﺖ، ﯾﻌﻨﻲ: ﻣﻨﮑﺮ ﺗﻮﺣﯿﺪ اﻟﻮﻫﯿﺖ ﺑﻮدﻧﺪ و ﻏﯿﺮ اﻟﻠﻪ را ﻋﺒﺎدت ﻣ ﻲﮐﺮدﻧﺪ؛ ﻋﺪ های ﺑﺎ اﻇﻬﺎر ﺗﻌﺠﺐ اﯾﻦ واﻗﻌﯿﺖ را اﻧﮑﺎر ﻣ ﻲﮐﻨﻨﺪ.
و ﺑﺎز از ﻣﺴﺎﺋﻞ دﯾﮕﺮی ﮐﻪ ﺷﮕﻔﺖ اﻧﮕﯿﺰﺗﺮ از اﯾﻦ اﺳﺖ، وﺟﻮد ﺑﺴﯿﺎری از ﻣﻈﺎﻫﺮ ﺷﺮک در رﺑﻮﺑﯿﺖ در ﻣﯿﺎن ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن اﺳﺖ. اﻣﺎ ﺷﮕﻔﺘﻲ و ﺗﻌﺠﺐ ﺧﻮاﻧﻨﺪه ﺑﻌﺪ از ذﮐﺮ ﺗﻔﺼﻠﻲ و ﺗﻮﺿﯿﺢ ﺑﺮﺧﻲ از ﻣﻈﺎﻫﺮ ﺷﺮﮐﻲ، ﺑﺮ ﻃﺮف ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.
ﻣﺤﻤﺪ ﻋﻼ ءاﻟﺪﯾﻦ ﺣﺼﮑﻔﻲ{۱} در ﺧﺼﻮص ﮐﺴﻲ ﺑﺮای ﻏﯿﺮ ﺧﺪا ﻧﺬر ﻣ ﻲﮐﻨﺪ، ﻣ ﻲﮔﻮﯾﺪ: ﺑﺎﯾﺪ داﻧﺴﺖ آﻧﭽﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻋﻮا ماﻟﻨﺎس در ﻣﻮرد ﻣﺮدﮔﺎن اﻧﺠﺎم ﻣ ﻲدﻫﻨﺪ و
ﭘﻮﻟﻬﺎﯾﺸﺎن را ﺻﺮف ﻧﺬر روﺷﻦ ﮐﺮدن ﺷﻤﻊ و …در ﮐﻨﺎر ﻗﺒﺮ و ﺿﺮﯾﺢ و ﮔﻨﺒﺪ اوﻟﯿﺎء و ﺑﺰرﮔﺎن ﻣ ﻲﮐﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﮐﺴﺐ ﺛﻮاب ﻧﻤﻮده و ﺑﻪ ﺧﺪا ﻧﺰدﯾﻚ ﺷﻮﻧﺪ ﺑﻪ اﺟﻤﺎع ﺑﺎﻃﻞ و ﺣﺮام
اﺳﺖ[۲].
و اﺑﻦ ﻋﺎﺑﺪﯾﻦ ﺷﺎرح اﯾﻦ ﻣﺘﻦ ﻣ ﻲﮔﻮﯾﺪ:
اﯾﻦ ﮐﻪ ﻣ ﻲﮔﻮﯾﻨﺪ: ﺑﻪ ﺗﻘﺮب و ﻧﺰدﯾﮑﻲ ﺑﻪ آﻧﺎن و ﮔﺮﻓﺘﻦ ﭘﺎداش ﻓﻼن ﻗﺪر ﻏﺬا، ﺷﻤﻊ و روﻏﻦ زﯾﺘﻮن ﻧﺬر ﻓﻼن ﭘﯿﺮ و… ﻣ ﻲﮐﻨﻢ و ﻣ ﻲﮔﻮﯾﻨﺪ: ای ﻓﻼن ﭘﯿﺮ و…! ای آﻗﺎی ﻣﻦ! اﮔﺮ ﮔﻤﺸﺪ هام را ﺑﻪ ﻣﻦ ﺑﺮﮔﺮداﻧﻲ ﯾﺎ ﺑﯿﻤﺎرم را ﺷﻔﺎ دﻫﻲ ﯾﺎ ﻧﯿﺎزم را ﺑﺮ آورده ﮐﻨﻲ؛ اﯾﻦ ﻗﺪر و آن ﻗﺪر ﭘﻮل، ﻃﻼء، ﻧﻘﺮه و و و.. .ﻧﺬر ﺗﻮ ﻣ ﻲﮐﻨﻢ اﯾﻦ اﻋﻤﺎل ﺑﻪ دﻻﯾﻠﻲ ﺑﺎﻃﻞ و ﺣﺮام اﺳﺖ.
ازﺟﻤﻠﻪ:
اﯾﻦ ﻓﺮد ﺑﺮای ﻣﺨﻠﻮق ﻧﺬر ﮐﺮده و ﭼﻨﯿﻦ ﻧﺬری ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ؛ زﯾﺮا ﻧﺬر ﻋﺒﺎدت اﺳﺖ و ﻋﺒﺎدِت ﻣﺨﻠﻮق ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ. ودﯾﮕﺮ اﯾﻨﮑﻪ آن ﭼﻪ ﻧﺬر ﮐﺮده ﺑﺮای ﻣﺮده ﺑﻮده و ﻣﺮده ﻗﺪرت و اﺧﺘﯿﺎری از ﺧﻮد ﻧﺪارد.
١- ﻣﺤﻤﺪﺑﻦ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺣﺼﮑﻔﻲ ﻣﻌﺮوف ﺑﻪ ﻋﻼء اﻟﺪﯾﻦ ﺣﺼﮑﻔﻲ، ﻣﻔﺘـﻲ اﺣﻨـﺎف در دﻣﺸـﻖ ﺑﻮده اﺳﺖ، ﮐﻪ در”اﻟﻤﺨﺘﺎر ﺷـﺮح ﺗﻨـﻮﯾﺮ اﻻﺑﺼـﺎر”  و  “اﻓﺎﺿـﺔ اﻻﻧـﻮار ﺷـﺮح اﺻـﻮل اﻟﻤﻨـﺎر” از ﺗﺎﻟﯿﻔــﺎت اوﺳــﺖ، وی در ﺳــﺎل (٨٨٠١ ه) وﻓــﺎت ﻧﻤــﻮده اﺳــﺖ. ﺑــﻪ ﺧﻼﺻــﺔ (اﻻﺛــﺮ۴/٣۶-۵۶ واﻻﻋﻼم۶/۴٩٢) رﺟﻮع ﺷﻮد.
٢- (اﻟﺪر اﻟﻤﺨﺘﺎر٢/٩٣۴).

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …