-(از ایمان به الله جل جلاله میتوان چنین نام برد: ایمان به آنچه الله جل جلاله خویش را در کتاب خود، و رسول صلی الله علیه وسلم وی را توصیف کرده است. نه تحریف میکنند و نه تعطیل، نه کیفیت بیان میکنند و نه تمثیل؛ بلکه معتقدند الله جل جلاله: ﴿لَیۡسَ کَمِثۡلِهِۦ شَیۡءٞۖ وَهُوَ ٱلسَّمِیعُ ٱلۡبَصِیرُ﴾ [الشورى: ۱۱]. یعنی: «هیچ چیز همانند او نیست و او بسیار شنوای بی نهایت بیناست». هرگز صفتی که الله جل جلاله خود را با آن توصیف کرده است، نفی نمیکنند. کلمه را تحریف نمیکنند، در نامها و آیات الهی به کژی نمیروند، برای صفات الله جل جلاله کیفیت قایل نیستند و آن صفت را همانند صفات بندگان نمیدانند؛ چرا که الله جل جلاله همنوع و همتایی ندارد. او تعالی با خلقش مقایسه نمیشود؛ زیرا او از دیگران به خود آگاهتر است. از همگان راستگوتر بوده و از بندگانش به مراتب بهتر سخن میگوید.
پیامبرانش صلوات الله علیهم بر خلاف آنان که ناآگاهانه سخن میگویند، راستگویانِ تصدیق شدهاند. از همین روست که الله جل جلاله میفرماید: ﴿سُبۡحَٰنَ رَبِّکَ رَبِّ ٱلۡعِزَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ١٨٠ وَسَلَٰمٌ عَلَى ٱلۡمُرۡسَلِینَ١٨١ وَٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِینَ١٨٢﴾ [الصافات: ۱۸۰-۱۸۲]. ترجمه: «پروردگارت که دارای عزت است از آنچه او را به آن توصیف میکنند، منزّه است. و سلام بر پیامبران . و همه ستایشها ویژه الله است که پروردگار جهانیان است».
او تعالی خود را از آنچه مخالفانِ پیامبران الله صلی الله علیه وسلم بدان توصیف نمودهاند پاک دانسته است. و بر پیامبران خویش به سبب عملکرد درستشان در منزه دانستن الله جل جلاله از صفاتِ نقص و عیب، سلام میفرستد. الله جل جلاله در توصیفی که از خویش ارائه داده است، به دو بحث نفی و اثبات در این زمینه پرداخته است. از همین رو اهل سنت از آموزههای پیامبران سر نمیتابد؛ چرا که راه راست همین است. راه آنان که الله جل جلاله بر آنان انعام نمود؛ همانان که پیامبران، صدیقین، شهدا و صالحین هستند)[۱].
[۱]– همان: ج ۳ ص ۱۲۹ – ۱۳۰.