عقاید انحرافی برخی فرقه‌ها

خوارج، مرتکبین گناهان کبیره را تکفیر نموده و چنین حکم می­کنند که آنها در آتش جاویدان می­مانند.

و مذهب (مرجئه) به سبک شمردن اوامر و نواهی دینی اشاره می­کند و میان قول و عمل فاصله می­نهند و در صفوف ما نیز بسیارند کسانی که در ادای نمازها، روزه و زکات اهمال و سستی می­کنند به این پندار که (پروردگار، پروردگار قلب­ها است).

(و مذهب اشعری) با وجود اینکه در بسیاری از مواضع، نزدیک به عقیده­ی سلف است مگر (تأویل) که به طور کامل مطابق با عقیده­ی سلف و منهج علمای آن نیست و شاید بتوانیم پیروان مذهب اشعری را قانع کنیم که خود امام اشعری در نهایت، سلفی بود و تمام خیر، در التزام به منهج آگاه و محکمی است که سلف صالح ما به آن بودند.

برترین چیزی که در باب (خلافت) یا (امامت) در بحث میان سنی و شیعه مطرح می­شود، (نظام سیاسی اسلامی است) یا یکی از ارکان اساسی آن می­باشد؛ پس آیا اختیار تعیین خلیفه یا حاکم مسلمان از طریق بیعت و شوری همچنان که در سقیفه بنی­ساعده رخ داد و ابوبکر را انتخاب کردند، صورت می­گیرد یا بر اساس وصیت رسول خدا به امیرالمومنین و سپس به صورت ارثی همچنانکه شیعه می­پندارد، صورت می­گیرد؟

همچنین مشهور شده که آنها پیرو رأی و گرایش عقلی هستند و در برابر آنها، اهل نص و یا سمع قرار دارند، آیا این درست است؟ و آیا پیامبران با روش­هایی آمدند که عاقلانه نیست و نقش آنها تنها ابلاغ است چنانکه پیروان طریقه­ی آنها اهل نص و سمع شدند؟

هرکس با بی طرفی و نیت درست، بیندیشد، بعد از اطلاع و مطالعه تأکید می­کند که قرآن کریم بر تفکر و نظر و استدلال عقلی در آیات زیادی تشویق می­کند.

ما بعد از این روشن­گری، تعجب می­کنیم که برخی گمان می­برند که علمای اهل سنت خود را در نصوص محصور نموده و به افق­های عقل توجهی نمی­کنند.

همچنین آنچه در تاریخ ما روی داده است، ما را بر آن می­دارد تا از لغزش به سوی بدعت بترسیم و از آن برحذر باشیم؛ یعنی به وجود آوردن اصطلاحات و اسامی و سپس به وجود آوردن بدعت در قالب آنها همچنان که معتزله در قدیم چنین کردند و برخی از نویسندگان معاصر دست به چنین عملی زده و مسلمانان را به گروه­هایی تقسیم نموده­اند: (اعتدال) و (جمود) و (افراطی) و (قهقرایی و خشک مغز و اصول­گرا) و … درحالی­که منهج صحیح علمی و میزان و معیار اعتدال حق اقتضا دارد که به کتاب الله و سنت پیامبرش حکم کنند اسامی همچون (اسلام) و (ایمان) و احسان یا (ظالم لنفسه)، (مقتصد) و  (سابق بالخیرات).

به عبارت دیگر معتزله کسانی هستند که این قضیه را ایجاد نمودند یعنی: به وجود آوردن اصطلاحات و اسامی و سپس ارزش­گذاری مسلمانان بر طبق تصوراتش؛ با کمال تأسف تأثیرات منهجی معکوس آنان همچنان در آرای برخی نویسندگان و پژوهشگران معاصر موجود است!!

                                                                                                                                                          

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …