- سفر: خداوند متعال میفرماید:
﴿فَمَن کَانَ مِنکُم مَّرِیضًا أَوۡ عَلَىٰ سَفَرٖ فَعِدَّهٞ مِّنۡ أَیَّامٍ أُخَرَ﴾ [البقره: ۱۸۴].
(پس هر یک از شما که بیمار یا در سفر بود تعدادی از روزهای دیگر [را روزه گیرد]).
این نصی است صریح برای اباحۀ روزه نگرفتن برای مسافر، و اینکه برای وی جایز است قضای روزهایی را که روزه نگرفته به جای آورد.
- کسی که توانایی روزه را ندارد و امیدی به رفع آن ندارد، زیرا پروردگار متعال میفرماید:
﴿فَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ مَا ٱسۡتَطَعۡتُمۡ﴾ [التغابن: ۱۶].
(پس تا جایی که میتوانید تقوای الله را پیشه سازید).
و میفرماید:
﴿لَا یُکَلِّفُ ٱللَّهُ نَفۡسًا إِلَّا وُسۡعَهَا﴾ [البقره: ۲۸۶].
(خدا هیچکس را جز به اندازۀ توانش تکلیف نمیدهد).
اما به جای هر روزی که روزه نمیگیرد، باید به یک مستمند غذا دهد.([۱])
- بیمارانی که امید به شفایشان نیست، مگر آنکه خداوند بخواهد، مانند بیماران سرطانی یا دیالیزی؛ این دسته از بیماران سه حالت دارند:
نخست: اگر روزه برایشان سخت نیست و به آنان زیانی ندارد که در این صورت واجب است روزه گیرند.
دوم: اگر روزه برایشان سخت است اما زیانی برای آنان ندارد. این دسته از بیماران نباید روزه بگیرند زیرا در این صورت از رخصت خداوند متعال خارج شدهاند و خود را به رنج و زحمت انداختهاند.
سوم: اینکه روزه برای بیماری او مضر باشد که در این صورت واجب است افطار کند و روزه برای وی جایز نیست، زیرا خداوند متعال میفرماید:
﴿وَلَا تَقۡتُلُوٓاْ أَنفُسَکُمۡۚ إِنَّ ٱللَّهَ کَانَ بِکُمۡ رَحِیمٗا ٢٩﴾ [النساء: ۲۹].
(و خود را به کشتن ندهید [که] همانا الله نسبت به شما مهربان است).
- زنانی که در عادت ماهیانه یا نفاس هستند: برای بانوانی که در حیض یا نفاس قرار دارند روزه حرام است و اگر هم روزه بگیرند پذیرفته نیست و باید به تعداد ایامی که روزه نبودهاند قضای آن را به جای آورند.([۲])
دلیلِ آن حدیث ابوسعید خدری ـ رضی الله عنه ـ است که رسول الله ـ صلی الله علیه وسلم ـ فرمودند: «آیا اینطور نیست که زن هنگامی که حیض میشود نماز نمیخواند و روزه نمیگیرد؟ این نقصان دین اوست».([۳]) اما دلیل بر وجوب قضای روزه برای این بانوان، سخن خداوند متعال است که:
﴿فَعِدَّهٞ مِّنۡ أَیَّامٍ أُخَرَ﴾ [البقره: ۱۸۵].
(پس تعدادی از روزهای دیگر [را روزه بگیرید]).
و همچنین حدیث عائشه ـ رضی الله عنها ـ که میگوید: «ما در دوران رسول خدا ـ صلی الله علیه وسلم ـ عادت ماهیانه میشدیم؛ ما را به قضای روزه امر میکردند و به قضای نماز دستور نمیدادند».([۴])
- زنان آبستن یا شیرده. این دسته از بانوان سه حالت دارند:
حالت نخست: اگر برای خودشان یا فرزندشان نگران هستند روزه نمیگیرند و سپس [در وقت مناسب] قضای آن را به جای میآورند، به دلیل این سخن رسول الله ـ صلی الله علیه وسلم ـ که میفرماید: «همانا الله از مسافر نصف نماز، و روزه را برداشته است، و از زنان حامله و شیرده روزه را برداشته است».([۵])
حالت دوم: اگر تنها برای فرزندشان ترسیدند و روزه نگرفتند، طبق نظر صحیحتر علما همراه با قضا باید کفاره هم بدهند.
حالت سوم: اگر تنها برای خود نگران بودند تنها آن روز را قضا میکنند.([۶])
[۱]– تفسیر ابن کثیر (۱/ ۲۱۵)، فتح القدیر (۱/ ۱۸۰).
[۲]– شیخ الاسلام ابن تیمیه، مجموع الفتاوی (۲۵/ ۲۲۰).
[۳]– بخاری در کتاب الحیض، باب «ترک الحائض للصوم» (۳۰۴) و مسلم در کتاب الإیمان، باب «بیان نقصان الإیمان» (۸۰).
[۴]– بخاری در کتاب الحیض، باب «لا تقضی الحائض الصلاه» (۳۲۱) و مسلم در کتاب الحیض، باب «وجوبه تضاد الصوم» (۳۳۵).
[۵]– به روایت ابوداود در کتاب الصیام، باب الصوم فی السفر (۲۴۰۸). شیخ آلبانی در صحیح سنن أبیداود (۲۰۸۳) آن را صحیح دانسته است.
[۶]– الممتع شرح زاد المستقنع (۶/ ۳۶۰-۳۶۱).