به سؤال و عذاب و نعمتهای قبر ایمان داریم، نصوص فراوانی از قرآن و سنت عذاب و فتنه و نعمتهای قبر را به اثبات رساندهاند، و سلف صالح این امت در طول تاریخ بر این مسأله اتفاقنظر داشتهاند.
خداوند میفرماید:
﴿یُثَبِّتُ ٱللَّهُ ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ بِٱلۡقَوۡلِ ٱلثَّابِتِ فِی ٱلۡحَیَوٰهِ ٱلدُّنۡیَا وَفِی ٱلۡأٓخِرَهِۖ وَیُضِلُّ ٱللَّهُ ٱلظَّٰلِمِینَۚ وَیَفۡعَلُ ٱللَّهُ مَا یَشَآءُ ٢٧﴾ [إبراهیم: ۲۷].
«خداوند مؤمنان را به خاطر گفتار استوار (و عقیدهی پایدارشان) هم در این جهان (در برابر زرق و برق مادیات و بیم و هراس مشکلات محفوظ و مصون مینماید) و هم در آن جهان (ایشان را در نعمتهای فراوان و عطایای بیپایان، جاویدان و) ماندگار میدارد، و کافران را (در دنیا و آخرت) گمراه و سرگشته میسازد، و خداوند هرچه بخواهد انجام میدهد».
منظور از ثابت گرداندن در اینجا، هنگام سؤال قبر است، نص صریحی در اثبات سؤال قبر وجود دارد که ائمهی مسلمین بر آن اتفاق دارند، حدیث صحیحی در این مورد از براء بن عازب از رسول خدا صلی الله علیه و سلم روایت شده است:
«الْمُسْلِمُ إِذَا سُئِلَ فِی الْقَبْرِ یَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رسولالله فَذَلِکَ قَوْلُهُ (یُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَفِی الْآخِرَهِ» [رواه البخاری].
«هرگاه مسلمان در قبر مورد سؤال واقع شد، گواهی میدهد که خداوند تنها الله است و محمد بنده و فرستادهی خداوند است، ثبات در آیه همین گواهی دادن است». [بخاری آن را روایت کرده است].
خداوند در جای دیگری میفرماید:
﴿فَوَقَىٰهُ ٱللَّهُ سَیَِّٔاتِ مَا مَکَرُواْۖ وَحَاقَ بَِٔالِ فِرۡعَوۡنَ سُوٓءُ ٱلۡعَذَابِ ۴۵ ٱلنَّارُ یُعۡرَضُونَ عَلَیۡهَا غُدُوّٗا وَعَشِیّٗاۚ وَیَوۡمَ تَقُومُ ٱلسَّاعَهُ أَدۡخِلُوٓاْ ءَالَ فِرۡعَوۡنَ أَشَدَّ ٱلۡعَذَابِ ۴۶﴾ [غافر: ۴۵-۴۶].
«خداوند (چنین بندهی مؤمنی را تنها نگذاشت و) او را از سوءتوطئهها و نیرنگهای ایشان محفوظ و مصون داشت، ولی عذاب بدی خاندان فرعون را دربرگرفت. و آن آتش دوزخ است که بامدادان و شامگاهان آنان بدان عرضه میشوند. (این عذاب برزخ ایشان است) و امّا روزی که قیامت برپا میشود (خدا به فرشتگان دستور میدهد) خاندان فرعون (و پیروان او) را به شدیدترین عذاب دچار سازید».
این آیه دال بر عذاب قبر است چون عرضه شدن در صبح و شام بر آتش قبل از فرا رسیدن روز رستاخیر است، و قبل از رستاخیز تنها قبر وجود دارد.
انس بن مالک از رسول خدا صلی الله علیه و سلم روایت میکند که فرمود:
«إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا وُضِعَ فِی قَبْرِهِ وَتَوَلَّى عَنْهُ أَصْحَابُهُ وَإِنَّهُ لَیَسْمَعُ قَرْعَ نِعَالِهِمْ أَتَاهُ مَلَکَانِ فَیُقْعِدَانِهِ فَیَقُولَانِ مَا کُنْتَ تَقُولُ فِی هَذَا الرَّجُلِ لِمُحَمَّدٍ صلی الله علیه و سلم فَأَمَّا الْمُؤْمِنُ فَیَقُولُ أَشْهَدُ أَنَّهُ عَبْدُ اللَّهِ وَرَسُولُهُ فَیُقَالُ لَهُ انْظُرْ إِلَى مَقْعَدِکَ مِنْ النَّارِ قَدْ أَبْدَلَکَ اللَّهُ بِهِ مَقْعَدًا مِنْ الْجَنَّهِ فَیَرَاهُمَا جَمِیعًا قَالَ قَتَادَهُ وَذُکِرَ لَنَا أَنَّهُ یُفْسَحُ لَهُ فِی قَبْرِهِ ثُمَّ رَجَعَ إِلَى حَدِیثِ أَنَسٍ قَالَ وَأَمَّا الْمُنَافِقُ وَالْکَافِرُ فَیُقَالُ لَهُ: مَا کُنْتَ تَقُولُ فِی هَذَا الرَّجُلِ فَیَقُولُ لَا أَدْرِی کُنْتُ أَقُولُ مَا یَقُولُ النَّاسُ فَیُقَالُ لَا دَرَیْتَ وَلَا تَلَیْتَ وَیُضْرَبُ بِمَطَارِقَ مِنْ حَدِیدٍ ضَرْبَهً فَیَصِیحُ صَیْحَهً یَسْمَعُهَا مَنْ یَلِیهِ غَیْرَ الثَّقَلَیْنِ». [رواه البخاری].
«وقتی بندهای را در قبر گذاشتند و یارانش او را تنها گذاشتند در حالی که صدای کوبیدن کفشهای آنها را میشنود، دو فرشته به سوی او میآیند و نزد او مینشینند و خطاب به او میگویند: در مورد این مرد -محمد صلی الله علیه و سلم- چه میگویی؟ مؤمن در جواب میگوید: گواهی میدهم که بنده و فرستادهی خدا است، فرشته خطاب به او میگوید: نگاه کن اگر در دنیا به خدا کفر میورزیدی، جایگاهت در جهنم آن جا میبود ولی خداوند جای تو را به بهشت مبدل فرموده است، هم فرشته و هم بندهی مؤمن هر دو جا را خواهند دید. اما اگر منافق و کافر باشد خطاب به او گفته میشود: در مورد آن مرد چه میگویی؟ میگوید: نمیدانم، من هم مانند مردم میگفتم. خطاب به او گفته میشود: نمیدانی؟ با پتکهایی از آهن او را میکوبند، پس صدایی از او بلند میشود که به جز جن و انس همه آن را میشنوند». [بخاری آن را روایت کرده است].
در روایت دیگر مسلم از انس آمده است که پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود:
«لَوْلاَ أَنْ لاَ تَدَافَنُوا لَدَعَوْتُ اللَّهَ أَنْ یُسْمِعَکُمْ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ الَّذِى أَسْمَعُ». [رواه مسلم].
«اگر مردگان را دفن نمیکردید از خدا میخواستم آنچه را که من از عذاب قبر میشنوم شما نیز بشنوید». [مسلم آن را روایت کرده است].
از عبدالله بن عباسب روایت شده است که گفت:
«مر النبی صلی الله علیه و سلم على قبرین فقال: إنهما لیعذبان وما یعذبان فی کبیر؛ ثم قال: بلى، کان أحدهما لایستتر من بوله، وکان الآخر یمشی بالنمیمه». [رواه البخاری].
«پیامبر صلی الله علیه و سلم بر دو قبر میگذشت پس فرمود: این دو نفر در عذابند و عذاب آنها برای چیز بزرگی نیست، یکی از آنها هنگام ادرار رعایت تمیزی را نمیکرد و دیگری سخنچینی میکرد». [بخاری آن را روایت کرده است].
در روایت دیگر از عبدالله ابن عباس روایت شده است که پیامبر صلی الله علیه و سلم این دعا را مانند سورهای از سورههای قرآن به همه یاد میداد:
«قُولُوا: اللَّهُمَّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ وَأَعُوذُ بِکَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَأَعُوذُ بِکَ مِنْ فِتْنَهِ الْمَسِیحِ الدَّجَّالِ وَأَعُوذُ بِکَ مِنْ فِتْنَهِ الْمَحْیَا وَالْمَمَاتِ» [متفق علیه].
«بگویید: خداوندا از عذاب جهنم به تو پناه میبرم، خداوندا از عذاب قبر به تو پناه میبرم، خداوندا از فتنهی دجال به تو پناه میبرم، خداوندا از فتنه و آزمایش حیات و ممات به تو پناه میبرم». [بخاری و مسلم آن را روایت کردهاند].
و همینگونه تمام دعاهای پیامبر صلی الله علیه و سلم که در آنها پناه بردن به خدا از عذاب قبر وجود دارد.