ظروف حوض از بهشت تأمین می­شود

ظروف حوض از بهشت تأمین می­شود:

این موضوع به طور صریح در احادیث بیان شده است؛ مثلاً در صحیح مسلم از ابوذر روایت شده که پرسیدم: ای رسول الله صلی الله علیه وسلم! ظروف و آبدان‎های حوض چیست؟

پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «وَالَّذِی نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِیَدِهِ لَآنِیَتُهُ أَکْثَرُ مِنْ عَدَدِ نُجُومِ السَّمَاءِ وَکَوَاکِبِهَا، أَلَا فِی اللَّیْلَهِ الْمُظْلِمَهِ الْمُصْحِیَهِ، آنِیَهُ الْجَنَّهِ مَنْ شَرِبَ مِنْهَا لَمْ یَظْمَأْ آخِرَ مَا عَلَیْهِ، یَشْخَبُ فِیهِ مِیزَابَانِ مِنَ الْجَنَّهِ، مَنْ شَرِبَ مِنْهُ لَمْ یَظْمَأْ، عَرْضُهُ مِثْلُ طُولِهِ، مَا بَیْنَ عَمَّانَ إِلَى أَیْلَهَ، مَاؤُهُ أَشَدُّ بَیَاضًا مِنَ اللَّبَنِ، وَأَحْلَى مِنَ الْعَسَلِ»[۱]؛ «سوگند به ذاتی که جان محمّد در دست اوست، قطعاً ظروف حوض بیشتر از تعداد ستارگان کوچک و بزرگ آسمان است؛ آن هم در شبی تاریک و صاف و بی­ابر [که ستارگانش زیاد دیده می­شوند]. ظروف بهشت به گونه­ای است که هر کس از آن‎ها بنوشد، دیگر هرگز تشنه نمی­شود. [آب] دو آبراهه از بهشت، در آن جاری است، کسی که از آن بنوشد، هرگز تشنه نمی­شود. عرض آن همچون طولش؛ به فاصلۀ میان عمّان تا أیله است. آبش سفیدتر از شیر و شیرین­تر از عسل است».

در صحیح مسلم از ثوبان Eنقل شده که دربارۀ آب این حوض پرسید و رسول الله صلی الله علیه وسلم چنین پاسخ دادند: «یَغُتُّ فِیهِ مِیزَابَانِ یَمُدَّانِهِ مِنَ الْجَنَّهِ، أَحَدُهُمَا مِنْ ذَهَبٍ، وَالْآخَرُ مِنْ وَرِقٍ»[۲]؛ «دو آبراهه از بهشت، در آن آب را پی­درپی می­ریزند و آبش را بیشتر می­کنند که یکی از طلا و دیگری از نقره است».

[۱]– صحیح مسلم، شمارۀ حدیث: ۲۳۰۰٫

[۲]– صحیح مسلم، شمارۀ حدیث: ۲۳۰۱٫

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …