طلب استقامت بر راه حق

شیخ صالح الفوزان در شرح کتاب شرح السنه امام بربهاری در صفحه۱۲ راجع به این قول امام بربهاری(فَنَسْأَلُهُ التَّوْفِیقَ لِما یُحِبُّ وَ یَرْضَی)؛ میگوید:

انسان، از الله ﷻ ثبات و اسقامت میطلبد هرچند که حق را بشناسد، به آن معتقد باشد و عمل نماید. بازهم درامان نخواهدبود از اینکه دچار لغزش شده و یا در فتنه واقع شود! اینکه فتنه هایی بیایند و او را تحت تاثیر قرارداده و از راه راست گمراه کنند…به همین دلیل رسول الله ﷺ فرمودند: ای گرداننده ی دلها، قلب مرا بر دینت ثابت نگه دار! (۱)
و پیامبر ابراهیم علیه الصلاه والسلام در دعایش فرمود:
﴿پروردگارا… من و فرزندم را از عبادت بت ها دور بفرما چرا که آنان(بت ها) بسیاری ازمردم را گمراه نموده اند﴾.[ابراهیم:۳۵_۳۶].

پیامبرابراهیم از نفس خویش میترسد، بنابراین هرقدر ایمان انسان به الله ﷻ قوی تر باشد، (ازوقوع در فتنه ها) هراس داشته وخودش را از(لغزش ها) درامان نمیبیند!
بلکه از الله ﷻ ثبات و عاقبت به خیری دائمی و همیشگی میطلبد و از عاقبت به شری و وقوع در فتنه ها میترسد و از لغش وگمراهی و نیز از دعوتگران به سوی شر و تباهی بیم دارد!
(۱) صحیح: اخرجه الترمذی (۲۱۴۰)، ابن ماجه (۳۸۳۴)، واحمد (۲۵۷،۱۱۲/۳) والحاکم فی «المستدرک»(۱۹۲۷)، وغیرهم عن انس بن مالک وصححه الشیخ الألبانی فی «صحیح الجامع»(۷۹۸۷)، وقد ورد هذالحدیث عن جمع من الصحابه منهم جابربن عبدالله وعائشه وام سلمه وغیرهم.

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …