طلاق زن در حالت عادت ماهیانه

اصحاب کتب سته از عبدالله بن عمرب روایت کرده‌اند که: “وی، در عصر حضرت رسول صلی الله علیه وسلم، زنش را در حالت عادت ماهیانه طلاق داد و هنگامی که حضرت عمر حکم این مسأله را از پیامبر صلی الله علیه وسلم سؤال کرد، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«مُرْهُ فَلْیُرَاجِعْهَا، ثُمَّ لِیَتْرُکْهَا حَتَّى تَطْهُرَ، ثُمَّ تَحِیضَ، ثُمَّ تَطْهُرَ، ثُمَّ إِنْ شَاءَ أَمْسَکَ بَعْدُ، وَإِنْ شَاءَ طَلَّقَ قَبْلَ أَنْ یَمَسَّ، فَتِلْکَ الْعِدَّهُ الَّتِی أَمَرَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ أَنْ یُطَلَّقَ لَهَا النِّسَاءُ».[۱]

«به او دستور بده تا زنش را برگرداند و سپس رهایش کند تا پاک گردد و سپس، عادت ماهیانه ببیند و سپس، بازهم پاک شود که آنگاه، اگر بخواهد، زنش را نگه می‌دارد و اگر بخواهد، پیش از تماس جنسی، زنش را طلاق می‌دهد و این همان عده‌ای است که خداوند متعال بدان دستور داده است تا در هنگام طلاق‌دادن زنان مراعات شود»

[۱]– صحیح مسلم (۱۴۷۱).

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …