طریقه وضوی پیامبر صلی الله علیه وسلم

الحمدلله

طریقه وضو پیامبر صلی الله علیه و سلم را حضرت عثمان رضی الله عنه این چنین توصیف میکند:

از حمران مولای عثمان روایت است که عثمان بن عفان برای وضو گرفتن، آب درخواست کرد و وضو گرفت.
ابتدا دستهایش را سه بار شست،
سپس مضمضه کرد
بعد از آن آب را در بینی‌اش کرد،
آنگاه صورتش را سه بار شست
بعد از آن دست راست را با آرنجش سه بار شست،
سپس دست چپ را، مانند دست راستش شست،
به دنبال ان سرش را مسح کرد
و عداً پای راستش را با قوزکش سه بار شست
و پای چپش را هم مانند پای راستش شست.

سپس گفت پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم را دیدم که به این روش وضو گرفت و فرمود :
(من توضأ نحو وضوئی هذا ثم قام فرکع رکعتین لایحدث فیهما نفسه غفرله ما تقدم من ذنبه).

«هرکس این چنین وضو بگیرد و با حضور قلب دو رکعت نماز بخواند گناهان (صغیره) گذشته او بخشیده می‌شود».

ابن شهاب می‌گوید : علمای ما می‌گفتند این وضو کاملترین وضو برای نماز است.

مسلم (۲۲۶/۲۰۴/۱) و بخاری (۱۶۴/۲۶۶/۱).

ولی در وضو سنتهای دیگری نیز وجود دارد که پیامبر صلی الله علیه و سلم آنرا انجام میداده است از قبیل:
شستن هر عضو یکبار، و یا دویار، و یا سه بار، که همه اش در سنت وارد شده است، یعنی میتوان هر عضوی را فقط یکبار، و یا دوبار، و یا سه بار شست، ولی در مورد مسح سر و گوش در همه حال فقط یکبار میباشد، و هر عضوی را بیشتر از سه بار شستن جائز نیست.

خلال کردن ریش و انگشتان دست و با
ریختن آب به دهن و بینی با دست راست و خالی کردن آب بینی با دست چپ
و غیره…

این بود طریقه وضو در سنت پیامبر صلی الله علیه و سلم بطور خلاصه، اما در قرآن نیز ارکان وضو ذکر شده اند ولی شرح آن در سنت پیامبر صلی الله علیه و سلم میباشد همانطور که بالا ذکر شد.

خداوند در قرآن میفرماید:

{یا أیها الذین آمنوا إذا قمتم إلی الصلاه فاغسلوا وجوهکم وأیدیکم إلی المرافق وامسحوا برؤوسکم وأرجلکم إلی الکعبین} (المائده: ۶).

یعنی: “ای مؤمنان، هنگامی که برای نماز بپا خواستید، صورتها و دستهای خود را همراه با آرنجها بشوئید، و سرهای خود را مسح کنید، و پاهای خود را همراه با قوزکهای آنها بشوئید.

پس در اینجا به شستن صورت، شستن دو دست تا آرنج، مسح سر و شستن پاها اشاره شده است.

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …