طائفه منصوره (گروه رستگار) (۳)

صفـات گروه رستگار

التزام به قرآن و سنت:
رستگاران گروهی هستند که التزام به روش رسول الله ﷺ در حال حیات ایشان، و روش اصحاب او بعد از وفاتش را دارند، این روش تعهد به قرآن کریم است که خداوند به رسولش نازل فرموده، و رسول الله ﷺ در احادیث صحیح خود آن را روشن فرموده، و مسلمین را به تمسک به آن دو امر فرموده است:

پیامبر ﷺ فرمودند:
«تَرَکْتُ فِیکُم شیئین لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَ هُمَا، کِتَابَ اللَّهِ وَ سُنَّتِى وَلَنْ تَفَرَّقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَىَّ الْحَوْضَ».
«در بین شما دو چیز به جا گذاشتم که بعد از عمل به آن دو گمراه نخواهید شد، کتاب خدا و سنتم، و آن دو از یکدیگر جدا نمی‌شوند تا این که سر حوض کوثر بر من وارد گردند.» [مسند البزار/۸۹۹۳]

رجوع به قرآن و حدیث هنگام اختلاف و کشمکش:
رستگاران گروهی هستند که هنگام اختلاف و کشمکش به کتاب خدا و سنت رسول او ﷺ مراجعه می‌کنند و به مصداق این آیه عمل می‌کنند که خداوند فرمود:
﴿فَإِن تَنَٰزَعۡتُمۡ فِی شَیۡءٖ فَرُدُّوهُ إِلَى ٱللَّهِ وَٱلرَّسُولِ إِن کُنتُمۡ تُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِ وَٱلۡیَوۡمِ ٱلۡأٓخِرِۚ ذَٰلِکَ خَیۡرٞ وَأَحۡسَنُ تَأۡوِیلًا﴾ [النساء: ۵۹].
«اگر در چیزی با یکدیگر منازعه کردید، به خدا و رسول ارجاع دهید، اگر ایمان به خدا و روز قیامت دارید، آن کار بهتر و در ارجاع زیباتر است».
و فرمود:
﴿فَلَا وَرَبِّکَ لَا یُؤۡمِنُونَ حَتَّىٰ یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیۡنَهُمۡ ثُمَّ لَا یَجِدُواْ فِیٓ أَنفُسِهِمۡ حَرَجٗا مِّمَّا قَضَیۡتَ وَیُسَلِّمُواْ تَسۡلِیمٗا﴾ [النساء: ۶۵]
«پس نه، قسم به پروردگارت که ایمان ندارند تا آن که تو را در مشاجرات بین خود حاکم کنند، آنگاه از قضاوتت در دل خود حس هیچگونه ناراحتی نکنند، و به فرمان تو تسلیم شوند».

سخن هیچ کسی را مقدم بر سخن خدا و رسولش نمی‌دانند:
رستگاران گروهی هستند که با عمل به مصداق این آیه گفتار کسی را بر گفتار خدا و رسول مقدم نمی‌دارند:
﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تُقَدِّمُواْ بَیۡنَ یَدَیِ ٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦۖ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَۚ إِنَّ ٱللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٞ ﴾ [الحجرات: ۱].
«ای کسانی که ایمان آورده‌اید! بر خدا و رسول تقدّم مجویید ، و از خدا بترسید که خدا شنوا و دانا است».
و عبدالله بن عباس رضی الله عنه می‌گوید:
«می‌ترسم که از آسمان سنگ بر شما فرود آید، من می‌گویم: رسول الله ﷺ فرموده است، و شما می‌گویید: ابوبکر و عمر گفته‌اند!»‌

مقاله پیشنهادی

فضیلت قرائت قرآن

الله متعال می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یَتۡلُونَ کِتَٰبَ ٱللَّهِ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰهَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ سِرّٗا وَعَلَانِیَهٗ …